TERMIUM Plus®

The Government of Canada’s terminology and linguistic data bank.

EXPLICIT KNOWLEDGE [17 records]

Record 1 2024-05-09

English

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
  • Education Theory and Methods
  • Training of Personnel
  • Internet and Telematics
CONT

Systems will differ in the extent to which pedagogical knowledge is made explicit in identifiable pedagogical or didactic modules.

CONT

The pedagogical control module provides some global coordination of diagnosis (perception) and didactics (transition). The pedagogical module whose expertise is neither diagnostic nor didactic in nature reflects the view of the knowledge communication process that the system implements.

French

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Internet et télématique
DEF

Partie d'un tuteur intelligent (TI) qui gère les fonctions pédagogiques de l'apprentissage, détermine le degré de contrôle exercé par le système, et répartit les ressources informatiques.

CONT

Le pédagogue est le composant qui doit prendre des décisions telles "quel est le moment approprié pour fournir des indications, "jusqu'où laisser l'étudiant s'embarquer sur une fausse piste?"

CONT

Un système expert EIAO comporterait [...] un module pédagogique qui interpréterait les entrées de l'apprenant pour établir son profil pédagogique, pour le solliciter et le guider dans son approche d'apprentissage (en lui posant des questions, en lui proposant des sous-buts à atteindre, en identifiant et analysant ses erreurs ...). Ce module contiendrait les connaissances concernant les sciences de l'apprentissage (pédagogie, psychologie, sociologie ...).

CONT

[...] un module pédagogue qui détermine la stratégie tutorielle.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Inteligencia artificial
  • Teorías y métodos pedagógicos
  • Capacitación del personal
  • Internet y telemática
Save record 1

Record 2 2023-04-14

English

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
DEF

It consists intuitively, of all the logical consequences of explicit knowledge.

CONT

To make this implicit design knowledge explicit, a new system, NEOMYCIN, was developed that separates out diagnostic strategy from domain knowledge and makes good use of hierarchical organization of data and hypotheses.

French

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
CONT

Partage du savoir implicite. Sans nier l'utilité des ordinateurs, M. Stewart a souligné que certaines des connaissances les plus précieuses des organisations ne peuvent pas être informatisées. «Les ordinateurs sont très bons pour traiter des masses de données et déceler des tendances. Ils sont les maîtres du savoir explicite alors que les gens excellent dans le savoir implicite. Un ordinateur peut détecter une tendance à partir des milliers de données. Une personne peut le faire avec deux données.» «Les gens sont forts sur le plan de l'intuition, mais faibles sur le plan encyclopédique. La plupart des tentatives de gestion du savoir ont échoué parce qu'elles étaient trop axées sur le transfert du savoir explicite.» Des entreprises ont cherché à rassembler et à consigner tout leur savoir, mais certaines connaissances implicites sont simplement impossibles à traduire sous forme explicite.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Inteligencia artificial
CONT

El conocimiento implícito es aquel conocimiento de base que se encuentra contextualizado en la forma de trabajar en el día a día y al que no se hace referencia explícita (no está formalizado) pero cuya existencia se evidencia a través de los resultados.

Save record 2

Record 3 2016-01-22

English

Subject field(s)
  • Corporate Economics
  • Economic Co-operation and Development
DEF

A combination of activities - such as design, research, market investigation, process development, organisational restructuring, employee development and so on - which are necessary to develop and support an innovative product or production process.

CONT

In successful medium and large companies, the innovation process is documented explicitly via maps and charts, and implicitly communicated by words and practice. In young companies, the innovation process is often a part of the firm's tacit knowledge base, and therefore it is invisible. To grow substantially, though, young firms must eventually make the core element of their innovation process explicit.

PHR

Organic innovation process, top-down innovation process.

French

Domaine(s)
  • Économie de l'entreprise
  • Coopération et développement économiques
CONT

Le processus d'innovation est complexe, celui-ci couvrant toutes les étapes possibles de la chaîne entrepreneuriale depuis la recherche jusqu'à la mise au point d'un produit final commercialisé et sa mise sur le marché, en passant par les étapes d'homologation.

CONT

Le processus d'innovation comprend l'ensemble de la démarche et des actions coordonnées permettant à une organisation d'assurer un renouvellement régulier des services qu'elle commercialise dans le cadre d'une politique d'offre.

Spanish

Save record 3

Record 4 2006-03-21

English

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
  • Training of Personnel
  • Internet and Telematics
CONT

Internalization is the conversion of newly created explicit knowledge into the organization's tacit knowledge. The individual has to identify the knowledge relevant to one's self within the organizational knowledge.

French

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Internet et télématique
CONT

L'intériorisation fait référence au processus lié à la transformation en connaissances d'informations par l'apprenant. Selon Vygostsky, ce processus est fortement lié avec le contexte social de l'apprentissage. Ainsi l'environnement et les conditions d'apprentissage sont donc vitales pour le processus d'intériorisation. Ainsi l'interaction entre le contexte social et les connaissances internes de l'apprenant vont fortement influencer le processus d'apprentissage.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Teorías y métodos pedagógicos
  • Capacitación del personal
  • Internet y telemática
Save record 4

Record 5 - external organization data 2006-02-01

English

Subject field(s)
  • Compartment - ISO/IEC JTC 1 Information Technology Vocabulary
Universal entry(ies)
31.01.03 (2382)
ISO/IEC standard entry number
DEF

learning from an internal knowledge base, or from new input data, without introduction of explicit external knowledge

OBS

self-learning: term and definition standardized by ISO/IEC [ISO/IEC 2382-31:1997].

French

Domaine(s)
  • Tiroir - ISO/CEI JTC 1 Vocabulaire des technologies de l'information
Entrée(s) universelle(s)
31.01.03 (2382)
ISO/IEC standard entry number
DEF

apprentissage accompli à partir d'une base de connaissances interne ou de nouvelles données d'entrée, sans introduction de connaissances extérieures explicites

OBS

auto-apprentissage : terme et définition normalisés par l'ISO/CEI [ISO/IEC 2382-31:1997].

Spanish

Save record 5

Record 6 2005-07-27

English

Subject field(s)
  • Training of Personnel
  • Education Theory and Methods
  • Internet and Telematics
CONT

Learning Management is a brand new field. This specilization will help you gain the competitive advantage by understanding how to identify, acquire, store, analyze, distribute, and use explicit tacit knowledge to enchance organizational productivity and competitiveness.

French

Domaine(s)
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Internet et télématique
CONT

La gestion de l'apprentissage est un cours et un outil de référence en direct. Il s'adresse principalement aux spécialistes en ressources humaines qui s'occupent de la formation our les petites ou grandes organisations. Il a été conçu pour les employés du gouvernement du Canada, mais il sera utile à toute organisation.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Capacitación del personal
  • Teorías y métodos pedagógicos
  • Internet y telemática
Save record 6

Record 7 2005-07-27

English

Subject field(s)
  • Training of Personnel
  • Internet and Telematics
  • Education Theory and Methods
CONT

Converting Internalized to Explicit Knowledge.-Internalized knowledge is related somewhat to tacit knowledge, but refers more to taking someone else's knowledge and then shaping it into one's own knowledge for better understanding by that person.-The internalized knowledge will need to be made explicit so that others can share and apply this knowledge.

French

Domaine(s)
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Internet et télématique
  • Théories et méthodes pédagogiques
CONT

Les connaissances sont des savoirs construits par les sujets agissant dans leur environnement. La connaissance est toujours un savoir approprié à un contexte, puis transformé (construit en connaissance décontextualisée), et évolutif (quand cette connaissance est agie dans un nouveau contexte).

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Capacitación del personal
  • Internet y telemática
  • Teorías y métodos pedagógicos
Save record 7

Record 8 2005-07-27

English

Subject field(s)
  • Training of Personnel
  • Internet and Telematics
  • Education Theory and Methods
CONT

Engineers can be taught to design bridges and circuits, architects buildings, product designers appliances, and so learning designers can be taught to design for learning. Learning design is a process of thinking and investigating, of exploring possibilities and applying knowledge and skill of various kinds. Even if deep, mysterious, unconscious creative impulses inspire our design ideas, we can then make them explicit and examine their merits in an open, public way.

French

Domaine(s)
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Internet et télématique
  • Théories et méthodes pédagogiques
CONT

Lors des dernières décennies, les changements technologiques des moyens de communication ont transformé les espaces de connaissance et la relation homme-monde. Dans le domaine de l'enseignement, ces changements se sont manifestés par l'incorporation dans l'environnement scolaire d'«outils technologiques» qui peu à peu ont changé la conception d'apprentissage, tout en mettant en question le rôle de chaque élément dans le processus enseignement-apprentissage.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Capacitación del personal
  • Internet y telemática
  • Teorías y métodos pedagógicos
Save record 8

Record 9 2004-09-23

English

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
CONT

The ITS Group's effort goes beyond the mere use of genetic links : the organization of knowledge is to include explicit connections to a hierarchy of(curricular goals), so that complete curricula involving multiple lessons can be accommodated.

French

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Inteligencia artificial
Save record 9

Record 10 2004-09-14

English

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
  • Training of Personnel
  • Informatics
CONT

Knowledge creation is reached by the interplay of tacit, i. e. personal knowledge that is hard to formalize or communicate to others, and explicit knowledge, formal knowledge that is easy to transmit between individuals and groups, in the organization.

French

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Informatique
CONT

Les Universités et Grandes Écoles se focalisent, non seulement sur la création du savoir, mais sur l'acquisition des compétences en formation initiale et formation continue, et désormais l'on assiste à l'apparition d'une profusion de nouveaux cours, nouvelles options, nouveaux programmes.

Spanish

Save record 10

Record 11 1990-12-10

English

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
DEF

A module of a learning system that uses information supplied by the environment to make improvements in an explicit knowledge base.

French

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle

Spanish

Save record 11

Record 12 1989-09-25

English

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
  • Continuing Education
CONT

Systems will differ in the extent to which pedagogical knowledge is made explicit in identifiable pedagogical or didactic modules.... The word didactic is used to contrast pedagogical interventions with diagnostic processes, which are also a type of pedagogical activity.

OBS

Component of the pedagogical module that provides an instruction model.

French

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
  • Éducation permanente
OBS

Tous les auteurs ne distinguent pas nettement l'aspect didactique des diagnostics et l'aspect pédagogique des autres interventions. Le terme "module pédagogique" est par conséquent usité comme synonyme de "module didactique".

Spanish

Save record 12

Record 13 1989-09-18

English

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
  • Continuing Education
DEF

An assessment method of the reliability of incoming data based on information derived from the contents of the knowledge state, and on the assumption that the acquisition of new pieces of knowledge follows natural links connecting them to existing knowledge. The locus of learning is predicted by the frontier of the student's knowledge as defined on the network of these genetic links. In the student model, the confidence in the mastery of each piece of knowledge can be assessed not only on the basis of data extracted from behavior, but also in terms of the number and nature of genetic connections with other parts of the curriculum that have been made explicit by instruction.

French

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
  • Éducation permanente
OBS

Voir graphe génétique.

Spanish

Save record 13

Record 14 1989-09-03

English

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
  • Continuing Education
OBS

In contrast to a ready-made curriculum included in the representation of domain knowledge, a system can be set up to plan its own curriculum taking advantage of the explicit representation of teaching goals, of the student model and of prerequisite relations provided by an adequate model of expertise.

French

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
  • Éducation permanente

Spanish

Save record 14

Record 15 1989-09-03

English

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
  • Continuing Education
DEF

Explicit representation of pedagogical knowledge in a tutoring system(ITS).

OBS

See pedagogical expertise.

French

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
  • Éducation permanente

Spanish

Save record 15

Record 16 1989-06-13

English

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
  • Continuing Education
CONT

Brown et al.(1982) reflect on the use of quantitative simulation for making inferences and see it as a double-edged sword. On the one hand, the simulation provides a lot of leverage to the inference process, because large amounts of knowledge are encoded in the model and brought to bear via the simulation. On the other hand, this embedded knowledge is often based on implicit assumptions and empirical decisions on the part of the model' s designers, which may be very subtle. For instance, the formulas used to run the simulation may only be valid for certain classes of inputs. If these assumptions are not made "explicit and checkable", they can easily be violated when the simulation involves faults. For teaching purposes, the main drawback of quantitative simulation is its inability to give a full account of the causality underlying its inferences. Causality is pedagogically important because it is the main ingredient of the kinds of explanations human students can understand. In a troubleshooting context, causality, more than information content, drives the diagnostic reasoning and the decision to perform measurements.

French

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
  • Éducation permanente
OBS

Voir simulateur quantitatif. Comparer à simulation qualitative.

Spanish

Save record 16

Record 17 1985-10-01

English

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
CONT

Ervin-Tripp uses the term socio-linguistic competence in order "to exclude the many forms of skill in non linguistic communication". There are also other uses such as Hugh Mehan’s "interactional competence;" ... but they all recognize the basic notions of the referential and social functions inherent in Hymes’ communicative competence.

CONT

This notion is intended... to include not only grammatical competence(or implicit and explicit knowledge of the rules of grammar) but also contextual or sociolinguistic competence(knowledge of the rules of language use).

French

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
CONT

Cette aptitude de l'individu à choisir le sous-code ou variété de langue, approprié à la situation et aux fonctions du langage, repose sur des conventions sociales et linguistiques dont la somme constitue la compétence de communication.

CONT

La compétence de communication consiste non seulement dans la maîtrise orale de situations communicatives, mais aussi dans la flexibilité de chacun vis-à-vis de multiples exigences de compréhension et de communication.

Spanish

Save record 17

Copyright notice for the TERMIUM Plus® data bank

© Public Services and Procurement Canada, 2024
TERMIUM Plus®, the Government of Canada's terminology and linguistic data bank
A product of the Translation Bureau

Features

Language Portal of Canada

Access a collection of Canadian resources on all aspects of English and French, including quizzes.

Writing tools

The Language Portal’s writing tools have a new look! Easy to consult, they give you access to a wealth of information that will help you write better in English and French.

Glossaries and vocabularies

Access Translation Bureau glossaries and vocabularies.

Date Modified: