TERMIUM Plus®

The Government of Canada’s terminology and linguistic data bank.

PERSONNEL MANAGEMENT COMMITTEE [8 records]

Record 1 - external organization data 2018-06-15

English

Subject field(s)
  • Compartment - Royal Canadian Mounted Police (RCMP)
Universal entry(ies)
004748
occupation code, see observation
OBS

004748: Royal Canadian Mounted Police job code.

OBS

The member is responsible for : managing programs such as staffing, employee and management relations, career development, informatics, operations strategy, and other administrative and personnel services and functions for all categories of employees; providing advice to the Commanding Officer and Division Executive Committee on the administration of human resource and administration policies and programs.

French

Domaine(s)
  • Tiroir - Gendarmerie royale du Canada (GRC)
Entrée(s) universelle(s)
004748
occupation code, see observation
OBS

004748 : code d'emploi de la Gendarmerie royale du Canada.

OBS

Le membre remplit les fonctions suivantes : gérer des programmes dans des domaines tels que les affectations, les relations employeur-employés, l'avancement professionnel, les services informatiques et les stratégies opérationnelles, et d'autres fonctions et services administratifs et relatifs au personnel pour toutes les catégories d'employés; conseiller le commandant divisionnaire et l'État-major divisionnaire concernant l'administration des ressources humaines et les politiques et programmes administratifs.

OBS

agent de l'administration et du personnel; agente de l'administration et du personnel : Bien que ces titres soient tirés du «Manuel de la gestion des carrières» de la Gendarmerie royale du Canada, «officier de l'Administration et du Personnel» (ou «officière de l'Administration et du Personnel») est préférable, car il s'agit d'un titre de poste d'officier breveté (ou «officière brevetée»).

OBS

agent AP; agente AP : Bien que ces titres soient tirés des «Instructions à l'intention du candidat» de la Gendarmerie royale du Canada, «officier de l'AP» (ou «officière de l'AP») est préférable, car il s'agit d'un titre de poste d'officier breveté (ou «officière brevetée»).

Spanish

Save record 1

Record 2 2016-04-15

English

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Federal Administration
  • Financial and Budgetary Management
  • Personnel Management
OBS

The Treasury Board is a Cabinet committee of the Queen’s Privy Council of Canada. It was established in 1867 and given statutory powers in 1869.

OBS

It acts as the government's management board. It provides oversight of the government's financial management and spending, as well as oversight on human resources issues. It is the employer for the public service, and establishes policies and common standards for administrative, personnel, financial and organizational practices across government. It fulfills the role of the Committee of Council in approving regulatory policies and regulations, and most orders-in-council. Responsible for reporting to Parliament.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Administration fédérale
  • Gestion budgétaire et financière
  • Gestion du personnel
OBS

Le Conseil du Trésor est un comité du Cabinet du Conseil privé de la Reine pour le Canada. Il a été établi en 1867 et il est doté de pouvoirs légaux depuis 1869.

OBS

Il s'agit du conseil d'administration du gouvernement. Le Conseil du Trésor supervise la gestion financière et les dépenses du gouvernement et s'occupe des questions relatives aux ressources humaines. Le Conseil du Trésor est l'employeur de la fonction publique; il établit les lignes de conduite et les normes générales en matière d'administration, de gestion du personnel, de finances et des pratiques organisationnelles pour l'ensemble du gouvernement. Le Conseil du Trésor joue également le rôle du comité du Conseil en ce qui a trait à l'approbation de la politique de réglementation et des règlements, et de la plupart des décrets en conseil. Le Conseil du Trésor est responsable de rendre des comptes au Parlement.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Organismos y comités federales (canadienses)
  • Administración federal
  • Gestión presupuestaria y financiera
  • Gestión del personal
Save record 2

Record 3 2015-12-02

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Air Navigation Aids
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Air Traffic Control
DEF

An aircraft computer system that uses a large database to allow routes to be programmed and fed into the system by means of a data loader.

OBS

The system is constantly updated with regard to position and accuracy by reference to conventional NAVAIDs [navigation aids].

CONT

Flight Management Systems. FMS is the term used to describe an integrated system that uses navigation, atmospheric and fuel flow data from several sensors to provide a centralized control system for flight planning, and flight and fuel management. The system processes navigation data to calculate and update a best-computed position based on the known system accuracy and reliability of the input sensors.

OBS

flight management system; FMS : term, abbreviation and definition standardized by the Glossary for Pilots and Air Traffic Services Personnel Committee; term and abbreviation officially approved by the International Civil Aviation Organization(ICAO).

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Aides à la navigation aérienne
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Circulation et trafic aériens
DEF

Système informatique d'aéronef qui utilise une grande base de données pour permettre la programmation de routes et leur introduction dans le système au moyen d'un dispositif de chargement de données.

OBS

Les données de position et de précision du système sont constamment mises à jour par référence aux NAVAID [aides à la navigation] conventionnelles.

CONT

Sur l'A 310 [Airbus], le tube ND (navigation display) remplace deux instruments : l'indicateur de situation horizontale (HSI) et l'écran cathodique du radar météo de bord [...] Les informations de navigation présentées par ce tube proviennent en partie d'un système de gestion de vol [...] Ce système assure : d'une part, le suivi du plan de vol [...] d'autre part, l'économie du vol [...]

OBS

système de gestion de vol; FMS : terme, abréviation et définition normalisés par le Comité sur le Glossaire à l'intention des pilotes et du personnel des services de la circulation aérienne; terme et abréviation uniformisés par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes et par l'Organisation de l'aviation civile internationale (OACI).

PHR

Système de gestion de vol optimisé.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Instrumentos y equipo de vuelo (Industria aeronáutica)
  • Ayuda para la navegación aérea
  • Pilotaje y navegación aérea
  • Control de tránsito aéreo
OBS

sistema de gestión de vuelo; FMS: término y abreviatura aceptados oficialmente por la Organización de Aviación Civil Internacional (OACI).

Save record 3

Record 4 2013-04-17

English

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Public Service
OBS

The Management Category Coordinating Committee, made up of Treasury Board and other central agency representatives, ensures co-ordination and advises the Deputy Secretary, Personnel Policy Branch of the Treasury Board Secretariat, on matters related to organization change affecting Management Category personnel and on other related issues.

Key term(s)
  • Management Category Co-ordinating Committee*
  • MCCC

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Fonction publique
OBS

Le Comité de coordination de la Catégorie de la gestion, constitué de représentants du Conseil du Trésor et d'autres organismes centraux, assure la coordination et fournit des avis au sous-secrétaire à la Direction de la politique du personnel du Secrétariat du Conseil du Trésor sur des questions concernant les changements de structure touchant le personnel de la Catégorie de la gestion et sur d'autres sujets connexes.

Key term(s)
  • CCCG

Spanish

Save record 4

Record 5 2012-07-04

English

Subject field(s)
  • Air Transport Personnel and Services
  • Airport Runways and Areas
DEF

A service provided to regulate the activities and the movement of aircraft and vehicles on an apron.

OBS

apron management service: term and definition officially approved by the International Civil Aviation Organization (ICAO).

OBS

apron advisory; apron control; apron management service : terms and definition standardized by the Glossary for Pilots and Air Traffic Services Personnel Committee.

French

Domaine(s)
  • Personnel et services (Transport aérien)
  • Pistes et aires d'aéroport
DEF

Service fourni pour assurer la régulation des activités et des mouvements des aéronefs et des autres véhicules sur une aire de trafic. [Définition uniformisée par l'OACI.]

OBS

service de gestion d'aire de trafic : terme uniformisé par l'Organisation de l'aviation civile internationale (OACI).

OBS

contrôle de l'aire de trafic; service de gestion d'aire de trafic : termes normalisés par le Comité sur le Glossaire à l'intention des pilotes et du personnel des services de la circulation aérienne.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Personal y servicios (Transporte aéreo)
  • Pistas y áreas del aeropuerto
DEF

Servicio proporcionado para regular las actividades y el movimiento de aeronaves y vehículos en la plataforma. [Definición aceptada oficialmente por la OACI.]

OBS

servicio de dirección en la plataforma: término aceptado oficialmente por la Organización de Aviación Civil Internacional (OACI).

Save record 5

Record 6 1997-03-17

English

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Various Military Titles
OBS

Department of National Defence. The DHRMC is the governing body for civilian human resource management in DND. This executive committee establishes the corporate strategic framework for civilian HRM and provides direction on civilian personnel policy, programs and issues.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Appellations militaires diverses
OBS

Le CMGRH est l'organisme responsable de la gestion des ressources humaines (personnel civil) au sein du Ministère de la Défense nationale. Ce comité de direction établit le cadre stratégique ministériel en vue de la gestion des ressources humaines (personnel civil) et donne une orientation quant aux politiques, aux programmes et aux questions entourant le personnel civil.

Spanish

Save record 6

Record 7 1992-10-29

English

Subject field(s)
  • Labour Disputes
  • Collective Agreements and Bargaining
DEF

grievance committee : The group of union and/or management representatives that reviews grievances after they have come up from the lower steps of the grievance machinery... In some contracts a special joint grievance committee may be set up which acts as a review committee to see if the grievance can be resolved before being submitted to arbitration or, in case of multi-plant contracts, to the central office for examination by a representative of the international union and someone from the central personnel office of the company.

DEF

board of adjustment: An agency to deal with a specific set of labor-management problems. In the handling of plant grievances, a board consisting of union and management representatives may screen problems before submission to an arbitrator. These boards may be given authority to adjust or resolve the grievance by majority or unanimous agreement.

French

Domaine(s)
  • Conflits du travail
  • Conventions collectives et négociations
DEF

Organisme tirant son existence des conventions collectives de travail chargé de la discussion et du règlement des plaintes formulées par les salariés concernant l'application et l'interprétation de ces conventions ainsi que toute autre question susceptible de survenir pendant la durée du contrat.

OBS

Parfois, il s'agit de véritables comités mixtes auxquels participent des représentants de l'employeur et du syndicat; parfois, il s'agit uniquement de délégués nommés par le syndicat pour discuter des plaintes avec l'employeur en vue de tenter d'en venir à une entente. Les comités proprement dits ont tendance à disparaître comme pièce clé du mécanisme de règlement des griefs.

Spanish

Save record 7

Record 8 1986-10-10

English

Subject field(s)
  • Organizations, Administrative Units and Committees
  • Personnel Management (General)
OBS

A Merit Award Sub-Committee, reporting to the HRAC(Human Resources Advisory Committee), will be responsible for the administration of the program by screening nominations and making recommendations to the HRAC.(NEB-Personnel Management Manual, ch. 10. 4).

French

Domaine(s)
  • Organismes, unités administratives et comités
  • Gestion du personnel (Généralités)
OBS

Source : Office national de l'énergie.

Spanish

Save record 8

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