TERMIUM Plus®

The Government of Canada’s terminology and linguistic data bank.

INSTRUMENT FAILURE [13 records]

Record 1 2019-07-11

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
CONT

... [the] standby attitude indicator shall (a) be powered from a source independent of the electrical generating system; (b) be operative without selection after total failure of the electrical generating system; (c) continue reliable operation for a minimum of 30 minutes after total failure of the electrical generating system; (d) operate independently of any attitude indicator system; ...

CONT

The standby attitude reference system, comprised of the attitude indicator located on the extreme left center of the pilot's instrument panel and a 28 Vdc [volt direct current] emergency power supply, provide a visual indication of the aircraft flight attitude. The attitude reference system is designed to provide a standby attitude indicator that is powered by a source independent of the aircraft electrical generating system. The system will provide reliable attitude information for at least 30 minutes after a total failure of the aircraft electrical system.

CONT

... these functions were provided by three different instruments known as the standby altimeter, the standby anemometer and the standby horizon. These three instruments had their own array of sensors so that they were completely self-contained in the event of any serious breakdown of the main displays or instruments.

CONT

A primary goal of the current product is to perform as an emergency horizon in the event the primary flight display of the aircraft fails.

Key term(s)
  • stand-by attitude indicator
  • stand-by horizon indicator
  • stand-by attitude reference system

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
CONT

[...] l'indicateur d'assiette de secours doit : a) être alimenté indépendamment de la source principale d'alimentation électrique; b) continuer à fonctionner sans intervention humaine après une panne électrique générale; c) fonctionner avec précision pendant au moins 30 minutes après une panne électrique générale; d) fonctionner indépendemment de tout système indicateur d'assiette; [...]

OBS

horizon de secours : terme uniformisé par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Instrumentos y equipo de vuelo (Industria aeronáutica)
  • Pilotaje y navegación aérea
Save record 1

Record 2 2010-03-09

English

Subject field(s)
  • Electronic Defects and Failures
  • Maintenance of Electrical Equipment

French

Domaine(s)
  • Défectuosités et pannes (Électronique)
  • Entretien des équipements électriques
OBS

Les termes français proviennent de rapports mensuels des stations aérologiques du Service de l’environnement atmosphérique Région du Québec et ne correspondent pas forcément à l’usage.

Spanish

Save record 2

Record 3 2007-12-18

English

Subject field(s)
  • Spacecraft
  • Remote Sensing
CONT

Earth observation satellites are used to observe the earth surfaces, sea surfaces, ocean currents, clouds, etc., from space. Observation instruments are installed on satellites for remote sensing purposes. There is a relatively short development time for a long duration mission. Once launched, it has the advantage of being able to observe wide areas. Instrument operations can be easily performed from the console of a ground control station. Issues with satellite-based remote sensing are as follows : a lengthy development time from planning to actual operations, significant initial investments, risk of launch failure and inability to repair the satellite up in space.

French

Domaine(s)
  • Engins spatiaux
  • Télédétection
CONT

Aujourd'hui, le satellite d'observation est devenu indispensable aux scientifiques et aux industriels comme aux militaires. Il offre à chacun d'entre eux une multitude de raisons d'observer la Terre depuis l'espace dans le moyennement visible aussi bien que dans l'infrarouge ou en ondes radar qui, elles traversent les nuages. Équipés de systèmes de vision de plus en plus performants, les satellites d'observation sont capables de couvrir de manière systématique et répétitive des portions de territoires immenses et produisent des images pourtant très détaillées. Ainsi le satellite français «SPOT», qui représente la référence en matière de télédétection civile permet de découvrir des objets d'une dizaine de mètres sur chacune des images de 60 km de côté qu'il prend à l'altitude de 830 km à laquelle il orbite. Ses capacités de visée oblique autorisent à la fois la prise de vues stéréoscopiques qui restituent le relief du terrain, et l'observation répétée d'une même région sans attendre d'en repasser à la verticale. Recul, détail, répétitivité et souplesse d'emploi par une programmation au jour le jour : autant d'atouts qui font du satellite un outil proche des besoins des clients utilisateurs, organismes nationaux ou internationaux comme simples particuliers.

Spanish

Save record 3

Record 4 2007-04-05

English

Subject field(s)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Launching and Space Maneuvering
CONT

Gross navigational error(GNE)-Pilots are expected to fly their aircraft along the centerline of their assigned route and to stay within the accuracy limits of their installed navigation systems.(For example, the accuracy tolerance limits for Loran C equipment used in instrument flight rules(IFR) oceanic navigation is 5. 8 NM). If an aircraft becomes off course, it is usually for one of the following reasons; a "loop"(or communications) error between the pilot and the controller, a pilot intentionally entering a waypoint which is not along the assigned route of flight(for example, a pilot deviation due to weather without prior ATC approval or without declaring an emergency), an unintentionally entered waypoint not along the assigned route, and a navigational equipment error or failure. Navigational errors that are greater than 20 NM are investigated by the various countries that provide ATC service.

French

Domaine(s)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Lancement et manœuvres dans l'espace

Spanish

Save record 4

Record 5 2006-10-23

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Systems
OBS

(instrument comparator and failure warning system).

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Circuits des aéronefs
OBS

Terme uniformisé par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes.

Spanish

Save record 5

Record 6 2006-10-23

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Systems
OBS

(instrument comparator and failure warning system).

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Circuits des aéronefs
OBS

Terme uniformisé par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes.

Spanish

Save record 6

Record 7 2006-10-23

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Systems
OBS

(instrument comparator and failure warning system).

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Circuits des aéronefs
OBS

Terme uniformisé par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes.

Spanish

Save record 7

Record 8 2002-02-19

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
CONT

V-bar : Flight Director Indicator... The V-bar command indicator is a pair of yellow, wedge-shaped V-bars that move up or down to command a climb or descent, and roll left or right to command a bank. The flight director system commands the V-bars to capture and track the selected heading or radio signals; or to maintain a desired pitch angle, glidepath, or an optimum speed during SC(speed command) operation. To satisfy the commands, the aircraft is maneuvered so that the airplane symbol is flown into the V-bars until the two are aligned. Input signals to the V-bars depend upon the mode of operation. The V-bars are biased from view by the instrument failure warning system; when loss of signal occurs, or sensing circuits fail that are associated with the selected mode of operation. They are also out of view when the mode selector control is in the OFF position.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
CONT

L'indicateur HZ-4 [horizon directeur de vol] assume deux fonctions. Il réalise la combinaison d'un horizon artificiel et d'un indicateur de tendances du type "zero reader". [...] Les deux barres, verticales et horizontale, sont les barres de tendance liées au calculateur de vol. La barre verticale reçoit les informations du canal de direction, la barre horizontale celles fournies par le canal de profondeur.

CONT

[...], dès que l'avion ne sera plus dans la situation requise, les 2 barres ou repères, appelés BARRES ou REPÈRES DE TENDANCES ne seront plus dans une position médiane vis à vis du cadran de l'indicateur.

OBS

barre de tendance : terme accepté par le Comité d'étude de la terminologie des cartes de travail du DC-9.

Spanish

Save record 8

Record 9 2001-08-20

English

Subject field(s)
  • Financial Institutions
  • Investment
CONT

Failure of a fiduciary to comply a controlling instrument or with the law of the jurisdiction governing the fiduciary relationship,...

French

Domaine(s)
  • Institutions financières
  • Investissements et placements
CONT

Ne constitue pas un endossement non autorisé au sens de la présente partie par celui qu'effectue le représentant qui ne se conforme pas à l'acte qui l'habilite ou aux lois régissant son statut de représentant,[...]

Spanish

Save record 9

Record 10 - external organization data 1994-12-12

English

Subject field(s)
  • Pipes and Fittings
  • Nuclear Science and Technology
  • Nuclear Fission Reactors
  • Compartment - Canadian Nuclear Safety Commission
CONT

Failure at any location of any small pipe connected to the reactor main coolant system(such as an instrument line) where crimping is the accepted method of isolation.

French

Domaine(s)
  • Tuyauterie et raccords
  • Sciences et techniques nucléaires
  • Réacteurs nucléaires de fission
  • Tiroir - Commission canadienne de sûreté nucléaire
CONT

Défaillance en un point quelconque d'une petite conduite raccordée au système caloporteur primaire du réacteur (comme une conduite d'instrumentation) où le sertissage est la méthode acceptée d'isolement.

Spanish

Save record 10

Record 11 - external organization data 1994-10-18

English

Subject field(s)
  • Pipes and Fittings
  • Nuclear Science and Technology
  • Nuclear Power Stations
  • Compartment - Canadian Nuclear Safety Commission
CONT

Small Lines. For ductile piping of small bore, crimping of the pipe is a possible means of providing an isolation barrier instead of a valve.... In the case of primary heat transport system instrument lines, the following extra conditions are required :... the relevant release limits must be shown not to be exceeded during the period in which the reactor is shut down consequent to the failure, and the crimping is executed....

French

Domaine(s)
  • Tuyauterie et raccords
  • Sciences et techniques nucléaires
  • Centrales nucléaires
  • Tiroir - Commission canadienne de sûreté nucléaire
CONT

Petites canalisations. Pour les canalisations ductiles de faible calibre, le fait de les aplatir peut tenir lieu de barrière d'isolement à la place d'une vanne. [...] Dans le cas des canalisations reliées aux appareils de mesure du circuit caloporteur primaire, les conditions supplémentaires suivantes doivent être remplies : [...] les mesures de rejet ne doivent pas dépasser les limites pertinentes au cours de la période pendant laquelle le réacteur est neutralisé après une défaillance, et que l'aplatissement est effectué [...]

Spanish

Save record 11

Record 12 1986-02-12

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
OBS

Terme et abréviation uniformisés par le CUTA opérations aériennes.

Spanish

Save record 12

Record 13 1976-06-19

English

Subject field(s)
  • Air Transport
CONT

The aircraft is equipped with an instrument failure warning system

French

Domaine(s)
  • Transport aérien
CONT

L'avion est équipé d'un dispositif avertisseur de pannes des instruments

Spanish

Save record 13

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