TERMIUM Plus®

The Government of Canada’s terminology and linguistic data bank.

CALCULATEUR GESTION VOL [8 records]

Record 1 2017-11-17

English

Subject field(s)
  • Aeroindustry
CONT

The fuel-management computer processes ground speed information and directly displays specific range (miles per pound of fuel). In addition, seven other vital fuel parameters are provided: fuel-flow rate (lb/h), fuel used (lb), range (nmi), time remaining (h/min), fuel remaining (lb), aircraft gross weight (lb) and ground speed (km).

French

Domaine(s)
  • Constructions aéronautiques
CONT

De type entièrement «solid-state» et utilisant des afficheurs à incandescence dont la durée de vie est de 100 000 heures, [le] calculateur [de gestion de carburant] fournit une indication directe de la distance spécifique(milles par livre de carburant) ainsi que sept autres indications très utiles : débit de carburant(livres par heure), quantité de carburant utilisée(livres), distance(milles marins), durée de vol restante(heures et minutes), quantité de carburant restante(livres), masse totale de l'avion(livres) et vitesse-sol(nœuds).

Spanish

Save record 1

Record 2 2000-10-26

English

Subject field(s)
  • Aircraft Propulsion Systems
CONT

Bootstrapping is sometimes confused with the condition known as overboost, but bootstrapping is not a condition which is detrimental to engine life. An overboost condition is one in which manifold pressure exceeds the limits prescribed for a particular engine and can cause serious damage. There are some systems that incorporate a pressure relief valve to prevent a serious overboost condition. The pressure relief valve is generally set to open at 1.5 inches of mercury above the maximum allowable engine manifold pressure.

Key term(s)
  • overboosting

French

Domaine(s)
  • Propulsion des aéronefs
CONT

Si l'objet essentiel des systèmes de gestion de vol est évidemment de réduire la consommation de carburant et d’accroître le rendement, ils ont aussi pour effet secondaire fort appréciable de prolonger la durée de vie des moteurs. Un contrôle strict des rapports de pression, pour les maintenir dans les limites fixées, réduit sensiblement les risques de surrégime; lorsque le calculateur de gestion est couplé aux commandes automatiques de gaz, ces risques se trouvent pratiquement éliminés.

Spanish

Save record 2

Record 3 1989-03-13

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • CBRNE Weapons

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Armes CBRNE
OBS

(...) il s’agit d’un calculateur de navigation dit UNS-1(Universal Navigation System) dont le principe est d’intégrer en un ensemble unique calculateur/boîtier de contrôle toutes les fonctions de traitement des informations de navigation et de gestion du vol.

Spanish

Save record 3

Record 4 1986-09-26

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
CONT

Several new functions have been integrated with the flight-management computer with the result that it has been renamed the Flight Management Guidance Computer (FMGC). The Flight Management Guidance Computer supplies command signals to the pitch and roll surfaces through the fly-by-wire computers and to the yaw axis through the flight-augmentation computers. Thrust management is vested in the FADEC engine controllers.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
CONT

Le calculateur du FMS intègre quelques fonctions nouvelles, ce qui a amené à le rebaptiser FMGC(Flight Management Guidance Computer=calculateur de guidage et de gestion de vol). Le FMGC fournit les ordres de tangage et de roulis au travers des calculateurs des commandes de vol électriques, et contrôle le lacet par l'intermédiaire des calculateurs de stabilisation. La gestion de la poussée est confiée au système FADEC.

Spanish

Save record 4

Record 5 1985-11-29

English

Subject field(s)
  • Aeroindustry
CONT

The principal elements of the whole flight management system are the dual flight management computers and their two control and display units (Sperry), the three flight control computers and the single autopilot mode selector mounted in the centre of the glareshield (Collins), the two control system electronic units, the thrust management computer and its thrust mode selector panel (GE), and the three symbol generators and the colour electronic displays of the electronic flight instruments (Collins), plus their control panels.

Key term(s)
  • thrust mode selecter panel

French

Domaine(s)
  • Constructions aéronautiques
CONT

Les principaux éléments du système de gestion de vol sont les deux calculateurs de gestion de vol et leurs boîtes de commande et d’affichage(Sperry), les trois calculateurs de vol et leur sélecteur de mode de pilotage automatique(Collins), les deux unités électroniques du système de commande(UESC), le calculateur de poussée et le panneau correspondant de sélection du mode de poussée(General Electric) ainsi que les trois générateurs de symboles et les écrans couleur des instruments de vol électroniques(Collins) et leurs panneaux de commande.

OBS

Le terme "panneau de sélection de mode de poussée" et l’abréviation "TMSP" ont été uniformisés par le CUTA opérations aériennes.

Spanish

Save record 5

Record 6 1982-06-07

English

Subject field(s)
  • Aeroindustry
CONT

For route-following, the FMC [flight management computer] mixes the information from the various navigation sensors, accepts and applies waypoints in terms of Vortac bearing and range or Latitude and Longitude, calculates great circle tracks and selects vertical flight profiles.

French

Domaine(s)
  • Constructions aéronautiques
CONT

Pour le suivi de route, le CGV [calculateur de gestion de vol] traite les indications reçues des divers capteurs de navigation, enregistre les points tournants sous forme de gisements et distances Vortac ou de coordonnées géographiques, calcule les routes orthodromiques et choisit les profils de vol verticaux.

Spanish

Save record 6

Record 7 1981-11-17

English

Subject field(s)
  • Aeroindustry
CONT

The Seattle company states simply that the flight decks of the standard body B.757 and wide-body B.767 have a lot in common and will be certificated for a two-man crew. The [Boeing] 757 will be fitted with digital electronic instruments including colour CRT displays. The navigation and automatic flight management systems are also digital. Common to both are an inertial reference system using laser gyroscopes; a CRT presentation of the attitude director indicator and the horizontal situation indicator with an integrated multi-colour map; a flight management computer system; colour CRTs giving engine parameters; and a crew alerting system.

French

Domaine(s)
  • Constructions aéronautiques
CONT

(...) Boeing se borne à indiquer que les postes de pilotage du B. 757 à fuselage étroit et du B. 767 à fuselage large ont beaucoup d’éléments communs et seront utilisables pour le pilotage à deux. Le B757 sera équipé d’indicateurs électroniques et de systèmes de navigation et de gestion de vol automatique, tous de type numérique. Les postes de pilotage des deux appareils comporteront : une centrale inertielle à gyrolasers, un indicateur TRC de contrôle d’assiette, un indicateur électronique de situation horizontale avec carte intégrée multicolore, un calculateur de gestion de vol, des indicateurs TRC couleurs fournissant les paramètres moteurs et un système d’alerte de l'équipage.

Spanish

Save record 7

Record 8 1981-11-17

English

Subject field(s)
  • Aeroindustry
CONT

The Seattle company states simply that the flight decks of the standard body B.757 and wide-body B.767 have a lot in common and will be certificated for a two-man crew. The [Boeing] 757 will be fitted with digital electronic instruments including colour CRT displays. The navigation and automatic flight management systems are also digital. Common to both are an inertial reference system using laser gyroscopes; a CRT presentation of the attitude director indicator and the horizontal situation indicator with an integrated multi-colour map; a flight management computer system; colour CRTs giving engine parameters; and a crew alerting system.

Key term(s)
  • integrated multi-color map

French

Domaine(s)
  • Constructions aéronautiques
CONT

(...) Boeing se borne à indiquer que les postes de pilotage du B. 757 à fuselage étroit et du B. 767 à fuselage large ont beaucoup d’éléments communs et seront utilisables pour le pilotage à deux. Le B. 757 sera équipé d’indicateurs électroniques et de systèmes de navigation et de gestion de vol automatique, tous de type numérique. Les postes de pilotage des deux appareils comporteront : une centrale inertielle à gyrolasers, un indicateur TRC de contrôle d’assiette, un indicateur électronique de situation horizontale avec carte intégrée multicolore, un calculateur de gestion de vol; des indicateurs TRC couleurs fournissant les paramètres moteurs et un système d’alerte de l'équipage.

Spanish

Save record 8

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