TERMIUM Plus®

The Government of Canada’s terminology and linguistic data bank.

CONFLIT COGNITIF [2 records]

Record 1 2015-04-13

English

Subject field(s)
  • Training of Personnel
  • Psychology (General)
  • Internet and Telematics
  • Artificial Intelligence
CONT

Cognitive conflict is a good instructional technique because most of us learn from our mistakes. ... If we try to do something and it fails, then we adjust our method the next time we try and see if that works. Each failure at an attempt to learn or do something is adapted by assimilation and accommodation in our cognition learning and we resolve conflicts based on our previous experience. This is ongoing and each attempt will hopefully let us attain equilibrium in the cognitive realm of learning.

French

Domaine(s)
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Psychologie (Généralités)
  • Internet et télématique
  • Intelligence artificielle
CONT

Le conflit cognitif est défini par une contradiction, pour une personne, entre deux conceptions ou représentations et est à la base de la théorie de l'équilibration qui soutient un développement de l'intelligence par paliers successifs.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Capacitación del personal
  • Psicología (Generalidades)
  • Internet y telemática
  • Inteligencia artificial
DEF

Proceso en el cual se produce un "enfrentamiento" entre las ideas y estructuras cognitivas de la persona y la nueva información que recibe.

Save record 1

Record 2 2006-03-21

English

Subject field(s)
  • Decision-Making Process
  • Sociology of Human Relations
  • Personality Development
  • Education Theory and Methods
CONT

Research based on the Piagetan framework, in which the mecanism promoting development is "cognitive conflict" or "sociocognitive conflict" is a highly effective means of inducing cognitive development.

French

Domaine(s)
  • Processus décisionnel
  • Sociologie des relations humaines
  • Développement de la personnalité
  • Théories et méthodes pédagogiques
CONT

Le conflit socio-cognitif. Doise et Mugny prolongent les travaux de Piaget et Vygotsky. Ils présentent les interactions entre pairs comme source de développement cognitif à condition qu'elles suscitent des conflits sociocognitifs. Selon ces deux auteurs, l'interaction sociale est constructive dans la mesure où elle introduit une confrontation entre les conceptions divergentes.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Proceso de adopción de decisiones
  • Sociología de las relaciones humanas
  • Desarrollo de la personalidad
  • Teorías y métodos pedagógicos
CONT

El conflicto sociocognitivo es el que se produce entre las propias actitudes y el grupo de referencia.

Save record 2

Copyright notice for the TERMIUM Plus® data bank

© Public Services and Procurement Canada, 2024
TERMIUM Plus®, the Government of Canada's terminology and linguistic data bank
A product of the Translation Bureau

Features

Language Portal of Canada

Access a collection of Canadian resources on all aspects of English and French, including quizzes.

Writing tools

The Language Portal’s writing tools have a new look! Easy to consult, they give you access to a wealth of information that will help you write better in English and French.

Glossaries and vocabularies

Access Translation Bureau glossaries and vocabularies.

Date Modified: