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La banque de données terminologiques et linguistiques du gouvernement du Canada.

PASSENGER MARKET [9 fiches]

Fiche 1 2007-08-24

Anglais

Subject field(s)
  • Taxation
  • Customs and Excise
CONT

Budget 2007 includes ... a vehicle efficiency incentive structure that will include a new rebate of up to $2,000 for the purchase of a new fuel-efficient vehicle, and a green levy on new fuel-inefficient vehicles.

CONT

For new passenger vehicles(excluding trucks) with fuel-efficiency ratings of 13. 0 L/100 km or more, the incentive structure will include a new green levy on these vehicles, payable by the manufacturer or importer when vehicles are delivered into the Canadian market.

Français

Domaine(s)
  • Fiscalité
  • Douanes et accise
CONT

Le budget de 2007 inclut [...] une structure d'incitatifs à l'achat de véhicules neufs éconergétiques prévoyant une remise maximum de 2 000 $ ainsi qu'un écoprélèvement sur les véhicules neufs énergivores.

CONT

Pour les véhicules de tourisme neufs (sauf les camions) dont la cote de consommation est de 13,0 l/100 km, la structure d'incitatifs comprendra un nouvel écoprélèvement qui devra être acquitté par le fabricant ou l'importateur au moment de la livraison des véhicules sur le marché canadien.

Espagnol

Conserver la fiche 1

Fiche 2 2007-02-02

Anglais

Subject field(s)
  • Wheels and Tires (Motor Vehicles and Bicycles)
CONT

Performance tires tend to be designed for use at higher speeds. They often have a softer rubber compound for improved traction, especially on high speed cornering.

CONT

There are quite a few levels... of performance tires available on the market, from barely-street-legal race tires to mildly improved passenger car tires.... The main objective of a performance tire is to increase traction.... There are some tradeoffs associated with running a high-performance tire. Besides the increased noise and stiffer ride, the most important is less-than-optimum performance in the wet stuff.

Terme(s)-clé(s)
  • high-performance tyre
  • performance tyre
  • high performance tire
  • high performance tyre

Français

Domaine(s)
  • Roues et pneus (Véhicules automobiles et bicyclettes)
CONT

À l'extérieur, cette Protegé 5 comporte plusieurs modifications incluant notamment une suspension plus basse et des pneus performants montés sur des jantes Momo.

OBS

performant : Capable de hautes performances (Le Petit Robert de la langue française 2006, p. 1903).

Terme(s)-clé(s)
  • pneu haute-performance
  • pneu hautes performances

Espagnol

Conserver la fiche 2

Fiche 3 2001-01-19

Anglais

Subject field(s)
  • Types of Aircraft
  • Commercial Aviation
DEF

Transport aircraft used for operation of commuter or regional air services, usually having a relatively small seating capacity (ranging from 10 to 70 seats) or payload.

CONT

Pratt and Whitney believes that its new turboprop has a great market potential, not only for 30-40 passenger commuter aircraft but also for the larger business aircraft...

CONT

One of Beechcraft’s commuterliner projects ... would have a capacity included in the 25 to 40 seat range ...

CONT

... regional airliners provide important links between large hubs and smaller communities. Without such connecting services ... air travellers in many regions of the country would lack access to the nation’s air transportation system.

OBS

commuter aircraft: term officially approved by the International Civil Aviation Organization (ICAO).

Français

Domaine(s)
  • Types d'aéronefs
  • Aviation commerciale
DEF

Avion de transport prévu pour ou adopté à des liaisons de courte distance.

CONT

Le motoriste estime qu'il existe un important marché potentiel pour son nouveau propulseur, non seulement dans le secteur des avions de ligne d'apport à 30-40 places, mais encore dans ceux des appareils d'affaires «gros porteurs» [...]

CONT

[...] l'avion du troisième niveau est celui qui exploite les lignes négligées par les compagnies intérieures.

OBS

Selon une terminologue à Transports Canada, le terme utilisé au ministère est «aéronef-navette» depuis mai 1988.

OBS

avion de transport de troisième niveau : terme uniformisé par l'Organisation de l'aviation civile internationale (OACI).

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Tipos de aeronaves
  • Aviación comercial
OBS

aeronave de transporte aéreo complementario : término aceptado oficialmente por la Organización de Aviación Civil Internacional (OACI).

Conserver la fiche 3

Fiche 4 2000-06-27

Anglais

Subject field(s)
  • Air Traffic Control
  • Statutes and Regulations (Air Transport)
CONT

Second carrier designation policy. Clear rules will govern the allocation of second designation opportunities. Assessment of applications for second designation for scheduled passenger services by a Canadian carrier, large or small, will be guided for market thresholds, as follows :-in country markets with at least 300, 000 one-way origin/destination passengers per year travelling by scheduled air service, second designations will be made.... Applications for designation in markets already served by two carriers will not be considered until markets have grown significantly beyond their current passenger level. The only exception will be the United States which is by far Canada's largest international market. Under the recently signed "open skies" agreement, any Canadian carrier will be permitted to serve any route to the United States.... In order to facilitate this policy, Canada will negotiate second designation rights in markets as they mature, whenever practical, and will seek agreement on the necessary capacity and frequency of service to give effect to such rights. As of the date of announcement of this policy, the following country markets meet the 300, 000 passenger threshold, thereby enabling second carrier designation : the United Kingdom, France, Germany, Hong Kong and Japan.

OBS

Source: Transport Canada. "Canada’s International Air Transportation Policy", December 1994.

OBS

See also "double designation".

OBS

designated carrier; designated air carrier: terms officially approved by the International Civil Aviation Organization (ICAO).

Français

Domaine(s)
  • Circulation et trafic aériens
  • Réglementation et législation (Transp. aérien)
CONT

Politique de désignation de second transporteur. Des règles claires régiront l'attribution des opportunités de désignation de second transporteur. L'évaluation des demandes de second transporteur pour des services passagers réguliers par un transporteur canadien, gros ou petit, sera basée sur des seuils de marché comme suit : - dans les marchés qui ont annuellement au moins 300 000 passagers aller simple en provenance ou à destination d'un pays desservi par service régulier, on fera des désignations de second transporteur [...] Le gouvernement se réservera le droit d'imposer des limites au service des transporteurs désignés. Les demandes de désignation dans des marchés déjà desservis par deux transporteurs ne seront pas considérées jusqu'à ce que ces marchés aient évolué suffisamment au-delà de leurs niveaux actuels de passagers. La seule exception sera les États-Unis qui sont de loin le marché international le plus important du Canada. Aux termes de l'entente «à ciels ouverts» récemment signée, tout transporteur canadien recevra la permission de desservir n'importe quelle route à destination des États-Unis. Afin de faciliter cette politique, le Canada négociera des droits de désignation de second transporteur à mesure que les marchés arriveront à maturité [...]. À la date de l'annonce de cette politique, les marchés des pays suivants satisfont au seuil des 300 000 passagers, permettant ainsi la désignation de second transporteur : Royaume-Uni, France, Allemagne, Hong Kong et Japon.

OBS

Source : Transports Canada. «La politique canadienne sur le transport aérien international». Décembre 1994.

OBS

transporteur désigné : terme uniformisé par l'Organisation de l'aviation civile internationale (OACI).

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Control de tránsito aéreo
  • Reglamentación y legislación (Transporte aéreo)
OBS

transportista designado : término aceptado oficialmente por la Organización de Aviación Civil Internacional (OACI).

Conserver la fiche 4

Fiche 5 1995-04-06

Anglais

Subject field(s)
  • Flights (Air Transport)
CONT

Second carrier designation policy. Clear rules will govern the allocation of second designation opportunities. Assessment of applications for second designation for scheduled passenger services by a Canadian carrier, large or small, will be guided by market thresholds, as follows :-in country markets with at least 300, 000 one-way origin/destination passengers per year travelling by scheduled air service, second designations will be made.... Applications for designation in markets already served by two carriers will not be considered until markets have grown significantly beyond their current passenger level. The only exception will be the United States which is by far Canada's largest international market. Under the recently signed "open skies" agreement, any Canadian carrier will be permitted to serve any route to the United States.... In order to facilitate this policy, Canada will negotiate second designation rights in markets as they mature, whenever practical, and will seek agreement on the necessary capacity and frequency of service to give effect to such rights. As of the date of announcement of this policy, the following country markets meet the 300, 000 passenger threshold, thereby enabling second carrier designation : the United Kingdom, France, Germany, Hong Kong and Japan.

OBS

Source: Transport Canada. "Canada’s International Air Transportation Policy", December 1994.

OBS

See also "dual designation" and "designation".

Français

Domaine(s)
  • Vols (Transport aérien)
CONT

Politique de désignation de second transporteur. Des règles claires régiront l'attribution des opportunités de désignation de second transporteur. L'évaluation des demandes de second transporteur pour des services passagers réguliers par un transporteur canadien, gros ou petit, sera basée sur des seuils de marché comme suit : - dans les marchés qui ont annuellement au moins 300 000 passagers aller simple en provenance ou à destination d'un pays desservi par service régulier, on fera des désignations de second transporteur [...] Le gouvernement se réservera le droit d'imposer des limites au service des transporteurs désignés. Les demandes de désignation dans des marchés déjà desservis par deux transporteurs ne seront pas considérées jusqu'à ce que ces marchés aient évolué suffisamment au-delà de leurs niveaux actuels de passagers. La seule exception sera les États-Unis qui sont de loin le marché international le plus important du Canada. Aux termes de l'entente «à ciels ouverts» récemment signée, tout transporteur canadien recevra la permission de desservir n'importe quelle route à destination des États-Unis. Afin de faciliter cette politique, le Canada négociera des droits de désignation de second transporteur à mesure que les marchés arriveront à maturité [...]. À la date de l'annonce de cette politique, les marchés des pays suivants satisfont au seuil des 300 000 passagers, permettant ainsi la désignation de second transporteur : Royaume-Uni, France, Allemagne, Hong Kong et Japon.

OBS

Source : Transports Canada. «La politique canadienne sur le transport aérien international». Décembre 1994.

Espagnol

Conserver la fiche 5

Fiche 6 1995-04-06

Anglais

Subject field(s)
  • Flights (Air Transport)
CONT

Second carrier designation policy. Clear rules will govern the allocation of second designation opportunities. Assessment of applications for second designation for scheduled passenger services by a Canadian carrier, large or small, will be guided by market thresholds, as follows :-in country markets with at least 300, 000 one-way origin/destination passengers per year travelling by scheduled air service, second designations will be made.... Applications for designation in markets already served by two carriers will not be considered until markets have grown significantly beyond their current passenger level. The only exception will be the United States which is by far Canada's largest international market. Under the recently signed "open skies" agreement, any Canadian carrier will be permitted to serve any route to the United States.... In order to facilitate this policy, Canada will negotiate second designation rights in markets as they mature, whenever practical, and will seek agreement on the necessary capacity and frequency of service to give effect to such rights. As of the date of announcement of this policy, the following country markets meet the 300, 000 passenger threshold, thereby enabling second carrier designation : the United Kingdom, France, Germany, Hong Kong and Japan.

OBS

Source: Transport Canada. "Canada’s International Air Transportation Policy", December 1994.

OBS

See also "double designation".

Français

Domaine(s)
  • Vols (Transport aérien)
CONT

Politique de désignation de second transporteur. Des règles claires régiront l'attribution des opportunités de désignation de second transporteur. L'évaluation des demandes de second transporteur pour des services passagers réguliers par un transporteur canadien, gros ou petit, sera basée sur des seuils de marché comme suit : - dans les marchés qui ont annuellement au moins 300 000 passagers aller simple en provenance ou à destination d'un pays desservi par service régulier, on fera des désignations de second transporteur [...] Le gouvernement se réservera le droit d'imposer des limites au service des transporteurs désignés. Les demandes de désignation dans des marchés déjà desservis par deux transporteurs ne seront pas considérées jusqu'à ce que ces marchés aient évolué suffisamment au-delà de leurs niveaux actuels de passagers. La seule exception sera les États-Unis qui sont de loin le marché international le plus important du Canada. Aux termes de l'entente «à ciels ouverts» récemment signée, tout transporteur canadien recevra la permission de desservir n'importe quelle route à destination des États-Unis. Afin de faciliter cette politique, le Canada négociera des droits de désignation de second transporteur à mesure que les marchés arriveront à maturité [...]. À la date de l'annonce de cette politique, les marchés des pays suivants satisfont au seuil des 300 000 passagers, permettant ainsi la désignation de second transporteur : Royaume-Uni, France, Allemagne, Hong Kong et Japon.

OBS

Source : Transports Canada. «La politique canadienne sur le transport aérien international». Décembre 1994.

Espagnol

Conserver la fiche 6

Fiche 7 1993-12-20

Anglais

Subject field(s)
  • Organizations, Administrative Units and Committees
OBS

Increase the relative and absolute share of the train in the international passenger market by creating a network of international transport complying to high standards as regards comfort, space, punctuality, service

Français

Domaine(s)
  • Organismes, unités administratives et comités

Espagnol

Conserver la fiche 7

Fiche 8 1987-11-10

Anglais

Subject field(s)
  • Types of Aircraft
CONT

Pratt and Whitney believes that its new turboprop has a great market potential, not only for 30-40 passenger commuter aircraft but also for the larger business aircraft certificated to FAR 25 specifications, as well as four-engine civil transports, military liaison and transport aircraft and COIN(Counter-Insurgency) aircraft.

Français

Domaine(s)
  • Types d'aéronefs
CONT

Le motoriste estime qu'il existe un important marché potentiel pour son nouveau propulseur, non seulement dans le secteur des avions de ligne d'apport à 30-40 places, mais encore dans ceux des appareils d'affaires «gros porteurs» certifiés selon la norme FAR 25 de la FAA, des quadriturbopropulseurs de transport de passagers et de fret, des avions militaires de liaison et de transport, et des ADAC de lutte antiguérilla.

Espagnol

Conserver la fiche 8

Fiche 9 1981-07-20

Anglais

Subject field(s)
  • Aeroindustry
OBS

[...] Pratt and Whitney believes that its new turboprop has a great market potential, not only for 30-40 passenger commuter aircraft but also for the larger business aircraft certificated to FAR 25 specifications, as well as four-engine civil transports, military liaison and transport aircraft and COIN(Counter-Insurgency) aircraft.

Français

Domaine(s)
  • Constructions aéronautiques
CONT

[...] le motoriste estime qu'il existe un important marché potentiel pour son nouveau propulseur, non seulement dans le secteur des avions de ligne d'apport à 30-40 places, mais encore dans ceux des appareils d'affaires "gros porteurs" certifié selon la norme FAR 25 de la FAA, des quadriturbopropulseurs de transport de passagers et de fret, des avions militaires de liaison et de transport, et des ADAC de lutte antiguérilla.

Espagnol

Conserver la fiche 9

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