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La banque de données terminologiques et linguistiques du gouvernement du Canada.

PLANS POLICY [71 fiches]

Fiche 1 2024-05-16

Anglais

Subject field(s)
  • Occupation Names (General)
  • Building Management and Maintenance
  • Urban Housing
  • Indigenous Peoples
CONT

Role of a First Nation housing manager... Housing managers are often responsible for developing the housing plan and housing policy for their community. They also prepare short-and long-term housing maintenance plans as well as capital replacement plans.

Français

Domaine(s)
  • Désignations des emplois (Généralités)
  • Gestion et entretien des immeubles
  • Habitation et logement (Urbanisme)
  • Peuples Autochtones
CONT

Rôle du gestionnaire d'habitations d'une Première Nation […] Les gestionnaires d'habitations sont souvent chargés d'établir un plan et une politique de logement pour leur communauté. Ils préparent aussi des plans d'entretien à court et à long terme et des plans de remplacement des immobilisations.

Espagnol

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Fiche 2 2023-05-31

Anglais

Subject field(s)
  • Collaboration with the FAO
  • Commercial Fishing
  • Aquaculture
  • Environmental Management
CONT

[Salmon] fisheries [are managed] through time–area openings by emergency order to achieve escapement goals and allocations among users identified in fishery management plans... Stock assessments are based on in-season fisherymonitoring and comprehensive salmon escapement enumeration programs. The latter include aerial counts, foot counts, weir counts, sonar counts, tower counts, and mark/recapture experiments. A sustainable salmon fisheries management policy, based on the attainment of escapement goals, underpins... salmon fishery management.

Français

Domaine(s)
  • Collaboration avec la FAO
  • Pêche commerciale
  • Aquaculture
  • Gestion environnementale

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Colaboración con la FAO
  • Pesca comercial
  • Acuicultura
  • Gestión del medio ambiente
CONT

Estas grillas están compuestas por una serie de elementos estructurales y de selección que permiten cumplir con el objetivo de escape de las especies o tallas no deseadas.

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Fiche 3 2023-02-28

Anglais

Subject field(s)
  • Business and Administrative Documents
  • Finance
  • Pensions and Annuities
CONT

The [Bank of Canada's] board of directors has established a pension committee and has delegated to it the responsibility for carrying out the Bank's duties as administrator of the plans, including adherence to the guidelines established in the statement of investment policy and procedures(SIPP) for each plan, which are approved annually by the board.

Français

Domaine(s)
  • Écrits commerciaux et administratifs
  • Finances
  • Pensions et rentes

Espagnol

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Fiche 4 2022-11-29

Anglais

Subject field(s)
  • Anti-pollution Measures
  • Environmental Management
CONT

Strategic environmental assessment(SEA) is a tool used to incorporate environmental considerations into policy, planning or program proposals. When used early in the development of a proposal, SEA contributes to informed decision-making. It provides decision-makers with environmental impact information for modifying the design of policies, plans and programs so that the negative impacts can be minimized or eliminated, and the positive impacts optimized.

Français

Domaine(s)
  • Mesures antipollution
  • Gestion environnementale
CONT

L'évaluation environnementale stratégique (EES) permet de tenir compte des facteurs environnementaux dans les projets de politiques, de plans ou de programmes. Lorsqu'elle est faite tôt dans l'élaboration d'un projet, l'EES oriente la prise de décisions. Elle donne aux décideurs l'information sur les effets environnementaux qui leur permet de modifier la façon dont les politiques, les plans et les programmes sont conçus, de manière à réduire ou à éliminer les effets négatifs et à optimiser les effets positifs.

Espagnol

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Fiche 5 - données d’organisme externe 2022-10-18

Anglais

Subject field(s)
  • Compartment - Royal Canadian Mounted Police (RCMP)
Universal entry(ies)
3240
code de profession, voir observation
OBS

3240: Royal Canadian Mounted Police job code.

OBS

The member is responsible for : developing compensation policy frameworks and systems; writing directives and regulations; developing strategies and plans for processing grievances and delivering effective compensation, pension and benefits services; developing and negotiating service delivery agreements, standards, performance measures, and accountability frameworks; and conducting complex research regarding superannuation, life and disability insurance, employee benefits, pay, allowances, and leave entitlements.

Terme(s)-clé(s)
  • Compensation Policy Research and Systems Senior Analyst
  • Compensation Policies Research and System Senior Analyst
  • Compensation Policies Research and Systems Senior Analyst
  • Senior Compensation Policies, Research and Systems Analyst

Français

Domaine(s)
  • Tiroir - Gendarmerie royale du Canada (GRC)
Entrée(s) universelle(s)
3240
code de profession, voir observation
OBS

3240 : code d'emploi de la Gendarmerie royale du Canada.

OBS

Le membre remplit les fonctions suivantes : établir des systèmes et des cadres stratégiques de rémunération; rédiger des directives et des règlements; élaborer des plans et des stratégies de traitement des griefs et assurer des services de prestation et de rémunération efficaces; élaborer et négocier des ententes de prestation de services et établir des normes, des mesures de rendement et des cadres de responsabilisation; faire des recherches complexes sur la pension de retraite, l'assurance-vie, l'assurance-invalidité, les avantages sociaux, la solde, les indemnités et les droits aux congés.

OBS

analyste supérieur des systèmes et études sur la politique de rémunération; analyste supérieure des systèmes et études sur la politique de rémunération : Bien que ces titres soient tirés du «Manuel de la gestion des carrières» de la Gendarmerie royale du Canada, «analyste principal des systèmes et de la recherche en matière de politiques de rémunération» (ou «analyste principale des systèmes et de la recherche en matière de politiques de rémunération») est préférable, car «supérieur» (ou «supérieure») signifie qui a un rang considéré comme très élevé et le terme «étude» est plutôt l'équivalent de «study».

Terme(s)-clé(s)
  • systèmes et études sur la politique de rémunération - analyste supérieur
  • systèmes et études sur la politique de rémunération - analyste supérieure

Espagnol

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Fiche 6 2022-06-10

Anglais

Subject field(s)
  • Occupation Names (General)
  • Finance
  • Government Accounting
CONT

The internal audit group in each department will include the review of classification and coding in internal audit plans.... However the ultimate responsibility for the application of this policy rests with the senior full-time financial officer who must confirm in writing to his or her Deputy-Minister that the applicable laws and financial policies have been complied with.

OBS

senior full-time financial officer; SFFO: designations officially approved by the Department of National Defence and the Canadian Forces.

Terme(s)-clé(s)
  • senior fulltime financial officer

Français

Domaine(s)
  • Désignations des emplois (Généralités)
  • Finances
  • Comptabilité publique
CONT

Le groupe de vérification interne de chaque ministère veillera à ce que les plans de vérification interne comprennent un examen de la classification et du codage [...] Toutefois, il appartient en premier lieu à l'agent financier supérieur à temps plein d'appliquer cette politique, puisqu'il lui faut confirmer par écrit au sous-ministre que les lois et les politiques financières applicables ont été respectées.

OBS

agent financier supérieur à temps plein; AFSTP : désignations uniformisées par le ministère de la Défense nationale et les Forces canadiennes.

Espagnol

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Fiche 7 - données d’organisme externe 2022-03-01

Anglais

Subject field(s)
  • Compartment - Royal Canadian Mounted Police (RCMP)
Universal entry(ies)
005131
code de profession, voir observation
64
ancienne désignation, code de profession, voir observation
OBS

005131: Royal Canadian Mounted Police job code.

OBS

Starting date of DG, National Headquarters: September 3, 2019.

OBS

64: former Royal Canadian Mounted Police job code.

OBS

The member is responsible for : providing direction and leadership in the development and implementation of strategies, business plans, policies, processes and services in matters of corporate management, human resources, informatics, staff relations, honours and awards, property security and integrated emergency planning for the National Headquarters area; leading the development of policy and accountability frameworks for the RCMP(Royal Canadian Mounted Police) Strategic Partnership, Intellectual Property and Heritage Programs; directing the activities of the Musical Ride Program, and promoting the RCMP image nationally and internationally; and exercising decision-making authority on cases of discipline and harassment involving offices at National Headquarters.

Terme(s)-clé(s)
  • Director General, NHQ
  • CO, National Headquarters

Français

Domaine(s)
  • Tiroir - Gendarmerie royale du Canada (GRC)
Entrée(s) universelle(s)
005131
code de profession, voir observation
64
ancienne désignation, code de profession, voir observation
OBS

005131 : code d'emploi de la Gendarmerie royale du Canada.

OBS

Date d'entrée en fonction du DG, Direction générale : 3 septembre 2019.

OBS

64 : ancien code d'emploi de la Gendarmerie royale du Canada.

OBS

Le membre remplit les fonctions suivantes : diriger l'établissement et la mise en œuvre des stratégies, des plans d'activités, des politiques, des processus et des services en matière de gestion générale, de ressources humaines, d'informatique, de relations de travail, de prix et de distinctions honorifiques, de protection des biens et de planification intégrée des mesures d'urgence pour la région de la Direction générale; diriger l'établissement des politiques et des cadres de responsabilisation pour les programmes des partenariats stratégiques, de la propriété intellectuelle et du patrimoine de la GRC (Gendarmerie royale du Canada); diriger les activités du Programme du Carrousel, et promouvoir l'image de la GRC à l'échelle nationale et internationale; exercer un pouvoir de décision dans des affaires de discipline et de harcèlement mettant en cause des bureaux à la Direction générale.

Terme(s)-clé(s)
  • directeur général, Direction générale
  • directrice générale, Direction générale
  • directeur général, DG
  • directrice générale, DG
  • DG, DG

Espagnol

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Fiche 8 2022-02-18

Anglais

Subject field(s)
  • Titles of Courses
  • Inventory and Material Management
  • Investment
  • Federal Administration
Universal entry(ies)
M715
code de système de classement, voir observation
OBS

This course presents a practical approach to the disposal of surplus moveable assets within the context of legal and policy constraints. Participants will familiarize themselves with the established framework for developing investment recovery plans at the departmental level.

OBS

M715: a Canada School of Public Service course code.

Français

Domaine(s)
  • Titres de cours
  • Gestion des stocks et du matériel
  • Investissements et placements
  • Administration fédérale
Entrée(s) universelle(s)
M715
code de système de classement, voir observation
OBS

Ce cours présente une démarche pragmatique de l'aliénation des biens meubles excédentaires, compte tenu des contraintes juridiques et des politiques actuelles. Les participants se familiariseront avec le cadre reconnu d'élaboration des plans de recouvrement des investissements à l'échelle ministérielle.

OBS

M715 : code de cours de l'École de la fonction publique du Canada.

Espagnol

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Fiche 9 2021-07-15

Anglais

Subject field(s)
  • Corporate Security
  • Risks and Threats (Security)
DEF

The evaluation of the nature, likelihood and consequence of acts or events that could place sensitive information and other assets at risk.

CONT

Institutions are required to develop and issue written information technology security policies and procedures conforming to the Security Policy and to the institution's policies and procedures. As a minimum, an institution's policies and procedures should cover the following : classification and designation of information technology information and assets;... threat and risk assessment; information technology security audit; contingency plans...

OBS

threat and risk assessment: expression used at the Treasury Board Secretariat.

OBS

threat and risk assessment; TRA: designations officially approved by the Department of National Defence and the Canadian Forces.

Français

Domaine(s)
  • Sécurité générale de l'entreprise
  • Risques et menaces (Sécurité)
DEF

Évaluation de la nature d’actes ou d’événements susceptibles de mettre en danger des renseignements ou d’autres biens de nature délicate, de la probabilité qu’ils se produisent et, le cas échéant, de leurs effets.

CONT

Les institutions sont tenues d'élaborer et de publier des politiques et des procédures sur la sécurité de la technologie de l'information conformes à la Politique sur la sécurité et aux politiques et aux procédures de l'institution. Ces politiques et procédures devraient au moins viser ce qui suit : la classification et la désignation des renseignements et des biens de la technologie de l'information; [...] l'évaluation de la menace et des risques; la vérification de la sécurité de la technologie de l'information; les plans d'urgence [...]

OBS

évaluation de la menace et des risques : expression en usage au Secrétariat du Conseil du Trésor.

OBS

évaluation de la menace et des risques; EMR : désignations uniformisées par le ministère de la Défense nationale et les Forces canadiennes.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Seguridad general de la empresa
  • Riesgos y amenazas (Seguridad)
CONT

[Se] debe prevenir, y evitar, en la medida de lo posible, que la información o los servicios se vean perjudicados por incidentes de seguridad. Para ello, [se] deben implementar las medidas mínimas de seguridad […] así como cualquier control adicional identificado a través de una evaluación de amenazas y riesgos.

Conserver la fiche 9

Fiche 10 - données d’organisme externe 2021-05-04

Anglais

Subject field(s)
  • Compartment - Royal Canadian Mounted Police (RCMP)
Universal entry(ies)
974
code de profession, voir observation
OBS

974: Royal Canadian Mounted Police job code.

OBS

EDP: electronic data processing.

OBS

The member is responsible at the national level for : developing and administering the Information Technology Security policy; planning and coordinating activities related to RCMP(Royal Canadian Mounted Police) EDP security systems; developing, implementing and monitoring safeguards and countermeasures to ensure confidentiality, integrity and availability of informatics systems; and developing and maintaining the disaster contingency plans for RCMP informatics services.

Terme(s)-clé(s)
  • Informatics Electronic Data Processing Security Analyst

Français

Domaine(s)
  • Tiroir - Gendarmerie royale du Canada (GRC)
Entrée(s) universelle(s)
974
code de profession, voir observation
OBS

974 : code d'emploi de la Gendarmerie royale du Canada.

OBS

TED : traitement électronique des données.

OBS

Le membre remplit les fonctions suivantes sur le plan national : établir et appliquer la politique sur la sécurité des technologies de l'information; planifier et coordonner les activités relatives aux systèmes de sécurité informatique de la GRC (Gendarmerie royale du Canada); établir, mettre en œuvre et contrôler des mesures de protection et des contremesures pour assurer la confidentialité, l'intégrité et la disponibilité des systèmes informatiques; élaborer et tenir à jour des plans d'urgence en prévision de catastrophes pour les services informatiques de la GRC.

OBS

analyste de la sécurité informatique : Bien que ce titre soit tiré du «Manuel de la gestion des carrières» de la Gendarmerie royale du Canada, «analyste de la sécurité du TED de l'Informatique» est préférable, car le terme «sécurité informatique» est plutôt l'équivalent de «computer security».

Terme(s)-clé(s)
  • analyste de la sécurité du traitement électronique des données de l'Informatique
  • sécurité informatique, analyste

Espagnol

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Fiche 11 2021-01-08

Anglais

Subject field(s)
  • Military Tactics
  • Military Equipment
CONT

In 1987, the Office of Director General of Operations and Plans(DGOP) released a draft Army Office Staff Instruction(AOSI) for the disruptive pattern painting(DPP) of army equipment. The policy covered both existing and new equipment including the disruptive pattern for canvas vehicle canopies. In practice it was found that the vehicle disruptive pattern could be extended from the body of the vehicle to include the canvas canopy using coatings which matched the camouflage colours of the vehicle. Special reproofing paints in the three camouflage colours, olive, black and tan were developed for use on existing vehicle covers.

Français

Domaine(s)
  • Tactique militaire
  • Matériel militaire

Espagnol

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Fiche 12 2020-05-25

Anglais

Subject field(s)
  • Social Policy
  • Hygiene and Health
  • Public Administration
CONT

Health policy refers to decisions, plans, and actions that are undertaken to achieve specific health care goals within a society.

Français

Domaine(s)
  • Politiques sociales
  • Hygiène et santé
  • Administration publique
CONT

Des progrès ont été accomplis pour rehausser les normes régissant l'élaboration de politiques en santé basées sur des données probantes en appuyant la collaboration entre les chercheurs et les décideurs.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Políticas sociales
  • Higiene y Salud
  • Administración pública
Conserver la fiche 12

Fiche 13 - données d’organisme externe 2018-01-22

Anglais

Subject field(s)
  • Compartment - Royal Canadian Mounted Police (RCMP)
Universal entry(ies)
003238
code de profession, voir observation
OBS

003238: Royal Canadian Mounted Police job code.

OBS

A regular member position.

OBS

The member is responsible for : planning, organizing and conducting an ethics audit for a dedicated Business Line or Region, and developing strategies, policies, processes and other mechanisms to address ethical issues; coordinating the implementation of the RCMP's(Royal Canadian Mounted Police's) ethics and values plans and initiatives within a Business Line or Region; providing support regarding the appropriate policies and processes governing the investigation of internal disclosure of wrongdoing; providing expert advice and written opinions regarding ethical issues and dilemmas; establishing collaborative partnership with the appropriate compliance regime under the Professional Integrity Office; and liaising with other government departments, police organizations and policy centres to ensure that values and ethics underpin all operational and administrative policies, processes and decisions.

Français

Domaine(s)
  • Tiroir - Gendarmerie royale du Canada (GRC)
Entrée(s) universelle(s)
003238
code de profession, voir observation
OBS

003238 : code d'emploi de la Gendarmerie royale du Canada.

OBS

Poste de membre régulier.

OBS

Le membre remplit les fonctions suivantes : planifier, organiser et effectuer une vérification de l'éthique pour une région ou un secteur d'activité spécial, et élaborer des stratégies, des politiques, des processus et d'autres mécanismes visant à régler les problèmes d'éthique; coordonner la mise en œuvre des plans et initiatives de la GRC (Gendarmerie royale du Canada) en ce qui touche les valeurs et l'éthique, dans une région ou un secteur d'activité; fournir un soutien concernant les politiques et processus régissant les enquêtes sur la divulgation interne d'actes fautifs; donner des avis écrits et autorisés concernant des problèmes d'éthique; établir un partenariat de collaboration avec le programme de conformité pertinent relevant du Bureau d'intégrité professionnelle; entretenir des liens avec les autres ministères, organismes de police et centres de décision afin de s'assurer que les valeurs et l'éthique sont à la base des politiques, décisions et processus opérationnels et administratifs.

Espagnol

Conserver la fiche 13

Fiche 14 - données d’organisme externe 2018-01-22

Anglais

Subject field(s)
  • Compartment - Royal Canadian Mounted Police (RCMP)
Universal entry(ies)
004443
code de profession, voir observation
OBS

004443: Royal Canadian Mounted Police job code.

OBS

A civilian member position.

OBS

The member is responsible for : conducting an ethics audit for a dedicated Business Line or Region, and developing strategies, policies, processes and other mechanisms to address ethical issues; implementing the RCMP's(Royal Canadian Mounted Police's) ethics and values plans and initiatives within a Business Line or Region; providing support regarding the appropriate policies and processes governing the investigation of internal disclosure(s) of wrongdoing; providing expert advice and written opinions regarding particular ethical issues and dilemmas; establishing collaborative partnerships with the appropriate compliance regimes under the Professional Integrity Office; and liaising with other government departments, police organizations and policy centres to ensure that values and ethics underpin all operational and administrative policies, processes and decisions.

Français

Domaine(s)
  • Tiroir - Gendarmerie royale du Canada (GRC)
Entrée(s) universelle(s)
004443
code de profession, voir observation
OBS

004443 : code d'emploi de la Gendarmerie royale du Canada.

OBS

Poste de membre civil.

OBS

Le membre remplit les fonctions suivantes : effectuer une vérification de l’éthique pour une région ou un secteur d’activité spécial, et élaborer des stratégies, des politiques, des processus et d’autres mécanismes visant à régler les problèmes d’éthique; mettre en œuvre les plans et initiatives de la GRC (Gendarmerie royale du Canada) en ce qui touche les valeurs et l’éthique, dans une région ou un secteur d’activité; fournir un soutien concernant les politiques et processus régissant les enquêtes sur la divulgation interne d’actes fautifs; donner des avis écrits et autorisés concernant certains problèmes d’éthique; établir des partenariats de collaboration avec les programmes de conformité pertinents relevant du Bureau d’intégrité professionnelle; entretenir des liens avec les autres ministères, organismes de police et centres de décision afin de s’assurer que les valeurs et l’éthique sont à la base des politiques, décisions et processus opérationnels et administratifs.

Espagnol

Conserver la fiche 14

Fiche 15 2017-04-19

Anglais

Subject field(s)
  • Various Proper Names
  • Economics
Universal entry(ies)
4162
code de système de classement, voir observation
OBS

Economists and economic policy researchers and analysts conduct research, monitor data, analyze information and prepare reports and plans to resolve economic and business problems and develop models to analyze, explain and forecast economic behaviour and patterns. They advise on matters such as finance, fiscal and monetary policy, international trade, agricultural and natural resource commodities and labour and industrial markets. They are employed by government departments and agencies and throughout the private sector in associations, unions, research organizations, banks and investment firms.

OBS

4162: classification system code in the National Occupational Classification.

Français

Domaine(s)
  • Appellations diverses
  • Économique
Entrée(s) universelle(s)
4162
code de système de classement, voir observation
OBS

Les économistes, les recherchistes et les analystes des politiques économiques, effectuent des recherches, contrôlent des données, analysent de l'information et préparent des plans et des rapports dans le but de résoudre des problèmes économiques et commerciaux, et ils élaborent des modèles afin d'analyser, d'expliquer et de prévoir les phénomènes et les tendances économiques. Ils formulent des conseils sur des questions comme les finances, la fiscalité et la politique monétaire, le commerce international, les produits agricoles et les ressources naturelles, le marché du travail et l'industrie. Ils travaillent pour des ministères et organismes gouvernementaux et dans tout le secteur privé, y compris les associations, syndicats, organismes de recherche, banques et sociétés de placements.

OBS

4162 : code du système de classification de la Classification nationale des professions.

Espagnol

Conserver la fiche 15

Fiche 16 2017-02-21

Anglais

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Administration (Indigenous Peoples)
  • Aboriginal Law
OBS

Titles confirmed by the Department of Indian Affairs and Northern Affairs.

OBS

CIG's(Claim and Indian Government Sector) Implementation Branch [of Indian Nothern Affairs Canada] plans, monitors and manages the implementation of comprehensive land claims and self-government agreements, in conjunction with Aboriginal groups and(where applicable) the relevant province or territory. The Branch also provides policy support and expertise to regions in implementing specific claim agreements.

Français

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Administration (Peuples Autochtones)
  • Droit autochtone
OBS

Appellations confirmées par le ministère des Affaires indiennes et du Nord Canada.

OBS

La Direction générale de la mise en œuvre, du secteur des Revendications et gouvernement indien (RGI) [du ministère des Affaires indiennes et du Nord Canada], planifie, surveille et gère la mise en œuvre des ententes sur les revendications territoriales globales et sur l'autonomie gouvernementale, de concert avec les groupes autochtones et, s'il y a lieu, avec la province ou territoire en cause. La Direction générale fournit en outre un soutien politique et une expertise aux régions relativement à la mise en œuvre des ententes sur les revendications particulières.

Espagnol

Conserver la fiche 16

Fiche 17 2017-02-15

Anglais

Subject field(s)
  • Titles of National Programs (Canadian)
  • Nuclear Waste Materials
CONT

Natural Resources Canada, 1996. The Policy Framework for Radioactive Waste consists of a set of principles governing the institutional and financial arrangements for the disposal of radioactive waste, including nuclear fuel waste, by waste producers and owners. The federal government has the responsibility to develop policy, to regulate, and to oversee producers and owners to ensure that they comply with legal requirements and meet their funding and operational responsibilities in accordance with approved waste disposal plans.

Terme(s)-clé(s)
  • Radioactive Waste Policy Framework

Français

Domaine(s)
  • Titres de programmes nationaux canadiens
  • Déchets nucléaires
CONT

Ressources naturelles Canada, 1996. La Politique-cadre en matière de déchets radioactifs énonce un ensemble de principes régissant les modes d'organisation et de financement à mettre en œuvre pour assurer l'évacuation des déchets radioactifs, y compris les déchets de combustible nucléaire, par les producteurs et propriétaires de déchets. Le gouvernement fédéral a la responsabilité de mettre en place des politiques, des règlements et des mécanismes de surveillance qui lui permettront de s'assurer que les producteurs et propriétaires de déchets se conforment aux exigences de la loi et s'acquittent de leurs responsabilités financières et opérationnelles conformément aux plans approuvés d'évacuation des déchets.

Terme(s)-clé(s)
  • Cadre d'action pour la gestion des déchets radioactifs

Espagnol

Conserver la fiche 17

Fiche 18 2017-02-15

Anglais

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • General Medicine, Hygiene and Health
CONT

The Health Care System Division(HCSD) provides analytical and policy leadership on issues related to broader health system renewal such as fiscal transfers, governance and accountability, innovation and productivity in health care, and the roles and interface of the public and private sectors. It also coordinates and provides policy leadership in the Health Care Policy Directorate on horizontal issues such as monitoring the implementation of First Ministers’ agreements, performance reporting and research. As well, the Division provides secretariat support to the federal/provincial/territorial Advisory Committee on Governance and Accountability. Finally, the Division develops strategic plans for Health Canada in health care, and coordinates departmental work on the health care issues.

Français

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Médecine générale, hygiène et santé
CONT

La Division du système de soins de santé (DSSS) assure l'analyse et l'élaboration de politiques concernant les questions qui ont trait au renouvellement élargi du système de santé, comme les transferts fiscaux, la gouvernance et la reddition de compte, l'innovation et la productivité dans les soins de santé, et concernant les rôles des secteurs public et privé et leurs relations. En outre, elle assure la coordination et le leadership en matière de politiques à la Direction des politiques de soins de santé relativement aux questions horizontales comme le suivi de la mise en œuvre des ententes entre les premiers ministres, la production de rapports sur le rendement et la recherche. De plus, la Division fournit un soutien administratif au Comité consultatif fédéral-provincial-territorial (FPT) sur la gouvernance et la responsabilité. Enfin, la Division élabore des plans stratégiques pour Santé Canada en matière de soins de santé et coordonne le travail du Ministère sur les questions relatives aux soins de santé.

Espagnol

Conserver la fiche 18

Fiche 19 2017-02-14

Anglais

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Management Operations (General)
CONT

The mandate of the Policy, Planning and Information Division(PPID) is to facilitate Directorate strategies; to manage the analysis and the development of the annual business plan and operational plans, and the financial and human resources component of the strategic plans and the associated budgets; to provide strategic advice on financial management and resources issues; to plan, to direct and to lead special projects for the implementation of new governmental and departmental policy and initiatives and horizontal projects throughout the Directorate; and to coordinate the provision of financial and administrative support services, and local informatics and information management services.

Français

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Opérations de la gestion (Généralités)
CONT

Le mandat de la Division de la politique, de la planification et de l'information (DPPI) est de faciliter les stratégies de la Direction; de gérer l'analyse et l'élaboration du plan annuel d'activités et des plans opérationnels ainsi que des composantes des finances et ressources humaines, des plans stratégiques et des budgets connexes; de prodiguer des conseils stratégiques sur les ressources et la gestion financière; de planifier, d'orienter et de diriger des projets spéciaux pour la mise en œuvre de nouvelles initiatives et politiques gouvernementales et ministérielles et de projets horizontaux dans l'ensemble de la Direction et de coordonner la prestation de services financiers et d'un soutien administratif ainsi que de services locaux de gestion de l'informatique et de l'information.

Espagnol

Conserver la fiche 19

Fiche 20 2017-02-13

Anglais

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Organization Planning
OBS

Treasury Board of Canada Secretariat. This organization is responsible for policy, implementation and production of Estimates, Supply legislation and related documents, including financial, planning and performance reports to Parliament. It is the policy centre for Improved Reporting to Parliament and for results-based management(performance frameworks, PRAS, performance indicators, and the results aspects of business plans). It is also the policy centre for program evaluation and review; program evaluation continues to be a key instrument for measuring the effects of performance and programs. It serves as the liaison with OAG [Office of the Auditor General of Canada]/PWGSC [Public Works and Government Services Canada]/Finance/Parliament on planning, reporting and accountability.

Français

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Planification d'organisation
OBS

Secrétariat du Conseil du Trésor du Canada. Cette entité est responsable de l'élaboration des politiques, de la mise en œuvre et de la production des budgets des dépenses, des lois de crédits et des documents correspondants, notamment des rapports financiers, de planification et de rendement destinés au Parlement. C'est le centre d'élaboration des politiques concernant l'amélioration des rapports au Parlement et la gestion axées sur les résultats (cadres de rendement, CPRR, indicateurs de rendement et résultats des plans d'activités). C'est aussi le centre d'élaboration des politiques touchant l'évaluation et l'examen des programmes. L'évaluation des programmes continue d'être un instrument clé de mesure du rendement et de l'incidence des programmes. Il assure la liaison avec le Bureau du Vérificateur général du Canada, TPSGC [Travaux publics et Services gouvernementaux Canada], le ministère des Finances Canada et le Parlement au sujet de la planification, des rapports et de la reddition des comptes.

Espagnol

Conserver la fiche 20

Fiche 21 2017-02-08

Anglais

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Personnel Management (General)
OBS

The initial programs in the IT(Information Technology) Leadership Continuum(ITLC) address priorities identified by the community and government organizations. They reflect an integrated, coherent and career-long approach to learning and personal development for IT professionals in the public service. The ITLC provides an integrated, consistent approach to assessment and self-assessment so that individual IT professionals can accept shared responsibility for continually identifying and taking advantage of learning and leadership development opportunities. It provides support and encouragement for initiatives such as the Policy on Continuous Learning in the Public Service and supports development and implementation of personal learning plans for IT professionals throughout their careers.

Terme(s)-clé(s)
  • Information Technology Leadership Continuum

Français

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Gestion du personnel (Généralités)
OBS

Les programmes initiaux du Continuum du Leadership en TI (technologie de l'information) (CLTI) s'intéressent aux priorités constatées par la communauté et les organismes gouvernementaux. Ils représentent une approche intégrée et cohérente en matière d'apprentissage et de perfectionnement personnel qui s'applique tout au long de la carrière des professionnels de TI à la fonction publique. Le CLTI fournit une approche intégrée et cohérente à l'évaluation et à l'autoévaluation, de sorte que les professionnels de TI particuliers acceptent de partager la responsabilité de cerner continuellement les occasions d'apprentissage et de perfectionnement du leadership et de les mettre à profit. Il est source de soutien et d'encouragement pour des initiatives telles que la Politique sur l'apprentissage continu dans la fonction publique et appuie l'élaboration et la mise en œuvre de plans d'apprentissage personnels à l'intention des professionnels de TI tout au long de leurs carrières.

Terme(s)-clé(s)
  • Continuum du Leadership en technologie de l'information

Espagnol

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Fiche 22 2017-01-04

Anglais

Subject field(s)
  • Titles of Programs and Courses
  • Occupational Health and Safety
OBS

With my approval and full support, the process to implement the department's Health and Safety Strategic Plan 2001 has begun. This plan not only provides Public Works and Government Services Canada(PWGSC) with the ability to meet all current health and safety requirements, but offers a proactive approach to health and safety issues in the workplace. This major departmental initiative was introduced by the National Health and Safety Committee. Key to its successful implementation is the active participation of the department's Regional/Area Health and Safety Committees, and Workplace Health and Safety Committees and Representatives. The Strategic Plan's goal is for the achievement of the following six major objectives relating to health and safety by the year 2001 :-PWGSC employees are to be fully aware of their rights, responsibilities and accountabilities with respect to health, safety and environmental protection.-PWGSC worksites are to meet or exceed applicable safety, health and environmental protection standards.-A policy framework is to be developed that will reflect the overall mandate of the federal public service with regard to safety, health and environmental protection, while providing clear departmental direction that is consistent with the aims and objectives of regulatory requirements.-Every workplace is to establish and maintain a Prevention Program.-A Safety Management Information System is to be developed. It will be capable of tracking, recording, analyzing and measuring health and safety system efforts, prevention initiatives, and due diligence and compliance activities.-Appropriate environment, safety and health organizational structures and relationships are to be established.

OBS

Source: E-Mail of September 17, 1998 from Ranald Quail, PWGSC Deputy Minister.

Terme(s)-clé(s)
  • Health and Safety Strategic Plan

Français

Domaine(s)
  • Titres de programmes et de cours
  • Santé et sécurité au travail
OBS

Avec mon approbation et mon appui entier, le processus de mise en œuvre du Plan stratégique 2001 en matière de santé et de sécurité a débuté. Ce plan permet à Travaux publics et Services gouvernementaux Canada (TPSGC) de répondre à tous ses besoins actuels en matière de santé et de sécurité, et constitue une démarche proactive en ce qui a trait aux questions de santé et de sécurité au travail. Le comité national de santé et de sécurité a lancé cette activité ministérielle importante. Le succès de sa mise en œuvre dépend de la participation active des comités régionaux et locaux de santé et de sécurité de même que des comités et des représentants de santé et de sécurité au travail. Le plan stratégique vise à atteindre, d'ici l'an 2001, les six grands objectifs suivants en matière de santé et de sécurité : - Les employés de TPSGC doivent être pleinement conscients de leurs droits, de leurs responsabilités et de leurs obligations de rendre compte en matière de santé, de sécurité et de protection de l'environnement. - Les lieux de travail de TPSGC doivent être conformes aux normes et aux exigences applicables en matière de santé, de sécurité et de protection de l'environnement, ou les dépasser. - Il faut établir un cadre de politique qui reflète le mandat général de la fonction publique fédérale en ce qui concerne la santé, la sécurité et la protection de l'environnement, tout en offrant une orientation ministérielle claire qui est conforme aux objectifs des exigences réglementaires. - Il faut établir et appliquer un programme de prévention dans chaque lieu de travail. - Il faut élaborer un système d'information sur la gestion de la sécurité qui permette de surveiller, de consigner, d'analyser et d'évaluer les mesures prises en matière de santé, de sécurité et de prévention, ainsi que les mesures prises au chapitre de la diligence raisonnable et de la conformité. - Il faut établir la structure organisationnelle et les liens appropriés en matière de santé, de sécurité et de protection de l'environnement.

Espagnol

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Fiche 23 2016-12-08

Anglais

Subject field(s)
  • Titles of Reports
  • Organization Planning
OBS

The new [July 2016 Treasury Board Policy on Results will introduce] some important design and nomenclature changes.... As Part III of the Main Estimates, departments will publish their Departmental Plans(previously, Reports on Plans and Priorities or RPPs) detailing how they intend to spend and what they plan to achieve.... These documents will describe strategic objectives, planned program spending, expected outcomes, actual results, and the resources used to achieve these results, all covering a three-year period. The new reporting format will also allow departments to more directly address their planning highlights, operating environment, as well as any lessons learned or corrective action taken.

Français

Domaine(s)
  • Titres de rapports
  • Planification d'organisation
OBS

La nouvelle Politique sur les résultats [de juillet 2016 du Conseil du Trésor] apportera des changements importants sur le plan de la conception et de la nomenclature. […] Les ministères publieront leurs Plans ministériels (auparavant, les Rapports sur les plans et les priorités ou RPP) dans la partie III du budget principal des dépenses où ils expliqueront comment les fonds seront dépensés et ce qu'ils comptent réaliser. […] Ces documents décrivent les objectifs stratégiques, les dépenses prévues, les dépenses de programme, les résultats prévus, les résultats réels et les ressources utilisées pour atteindre ces résultats, le tout couvrant une période de trois ans. Le nouveau modèle de rapport permettra également aux ministères de faire état directement des faits saillants de leur planification et de l'environnement opérationnel ainsi que des leçons apprises et des mesures correctives qui ont été prises, le cas échéant.

Espagnol

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Fiche 24 2016-02-09

Anglais

Subject field(s)
  • Federal Administration
CONT

Mandate letters are the instructions that Prime Ministers and Premiers provide to their cabinet ministers and parliamentary secretaries outlining the priorities of their government. They provide a view of the government's policy goals and unique insight into how it plans to fulfill its mandate.

Français

Domaine(s)
  • Administration fédérale
CONT

Les lettres de mandat sont des communications que reçoivent les nouveaux titulaires d’un ministère, dans lesquelles le premier ministre énumère les dossiers prioritaires qu’ils devront porter.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Administración federal
CONT

[...] en un acto de transparencia, Trudeau publicó las llamadas "cartas de mandato" que envió a cada miembro de su gabinete.

Conserver la fiche 24

Fiche 25 2015-12-18

Anglais

Subject field(s)
  • Funeral Services
CONT

Also known as funeral insurance, final expense plans... offer a guaranteed cash value that grows as the policy matures.... Benefits range from $1, 000 to $25, 000 [with] coverage for the following final expenses :... casket costs, funeral service costs, headstone and engraving costs, cemetery plot expenses.

Français

Domaine(s)
  • Pompes funèbres
CONT

Certaines fabriques pensent déjà à imposer des frais de concession (bail), des frais supplémentaires pour l’inhumation (creusage de la fosse), de l’entretien et possiblement d’autres frais connexes pour espérer rentabiliser un tant soit peu leur cimetière.

Espagnol

Conserver la fiche 25

Fiche 26 2015-08-31

Anglais

Subject field(s)
  • Organization Planning
  • Communication and Information Management
CONT

Information management(IM) continuity planning as an element of the Business Continuity Planning Program, and in accordance with the Management of Government Information Policy, is the development of plans, measures, procedures and arrangements(using BCP [Business Continuity Planning] methodology) to ensure minimal or no interruption in the availability of information assets.

Français

Domaine(s)
  • Planification d'organisation
  • Gestion des communications et de l'information
CONT

En tant que partie intégrante du Programme de planification de la continuité des activités, la planification de la continuité de la TI [technologies de l'information] consiste à élaborer des plans, des mesures, des procédures et des préparatifs (en se fondant sur la méthode de PCA [planification de la continuité des activités]) pour garantir que les services et biens essentiels en TI sont toujours disponibles ou interrompus pendant de très brèves périodes.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Planificación de organización
  • Gestión de las comunicaciones y la información
Conserver la fiche 26

Fiche 27 2015-07-07

Anglais

Subject field(s)
  • Titles of Monographs
  • Real Estate
OBS

This policy requires PWGSC [Public Works and Government Services Canada] to consult with and to consider the plans, priorities and objectives of local municipal governments as part of its decision-making process.

Français

Domaine(s)
  • Titres de monographies
  • Immobilier
OBS

En vertu de cette Politique, TPSGC [Travaux publics et Services gouvernementaux Canada], doit dans le cadre de son processus décisionnel, consulter les administrations municipales locales et prendre en considération leurs plans, priorités et objectifs.

Espagnol

Conserver la fiche 27

Fiche 28 2014-08-27

Anglais

Subject field(s)
  • Government Bodies and Committees (Non-Canadian)
  • Environmental Management
OBS

BOEM manages the environmentally and economically responsible development of the [U. S. ] offshore resources. Its functions [...] include offshore leasing, resource evaluation, review and administration of oil and gas exploration and development plans, renewable energy development, National Environmental Policy Act(NEPA) analysis and environmental studies.

OBS

On October 1, 2011, the Bureau of Ocean Energy Management (BOEM) and the Bureau of Safety and Environmental Enforcement (BSEE) were both created to replace the Bureau of Ocean Energy Management, Regulation and Enforcement (BOEMRE), after its major reorganization. The BOEMRE was formerly the Minerals Management Service (MMS). The MMS was created on January 19, 1982, and on June 21, 2010, it was reorganized and renamed the Bureau of Ocean Energy Management, Regulation and Enforcement.

Français

Domaine(s)
  • Organismes et comités gouvernementaux non canadiens
  • Gestion environnementale
OBS

Relevant du département de l'Intérieur des États-Unis («U.S. Department of the Interior»), le «Bureau of Ocean Energy Management (BOEM)» et le «Bureau of Safety and Environmental Enforcement (BSEE)» ont été créés pour remplacer le «Bureau of Ocean Energy Management, Regulation, and Enforcement (BOEMRE)», à la suite de la restructuration de ce dernier en 2011, afin de veiller à la gestion des concessions marines américaines qui sont exploitées pour le pétrole, le gaz naturel, les minéraux, l'énergie renouvelable, le sable et le gravier.

Espagnol

Conserver la fiche 28

Fiche 29 2014-05-21

Anglais

Subject field(s)
  • Investment
  • Economic Fluctuations
CONT

The investment policy of the RPSF [Retirement Plans Sinking Fund] consists of 35. 75% fixed-income securities(bonds, real estate debt, etc.), 16. 0% inflation-sensitive investments(real estate, infrastructure, etc.) and 48. 25% equities.

Français

Domaine(s)
  • Investissements et placements
  • Fluctuations économiques
CONT

La politique de placement du FARR [Fonds d’amortissement des régimes de retraite] est composée à 35,75 % de titres à revenu fixe (obligations, dettes immobilières, etc.), à 16,0 % de placements sensibles à l’inflation (immeubles, infrastructures, etc.) et à 48,25 % d’actions.

Espagnol

Conserver la fiche 29

Fiche 30 2014-05-02

Anglais

Subject field(s)
  • Economic Co-operation and Development
CONT

Accordingly, under Québec' s Industrial Policy, regional business intervention plans will be implemented to contribute to regional vitality and accelerate business growth.

Français

Domaine(s)
  • Coopération et développement économiques
CONT

C’est dans ce contexte que la Politique industrielle québécoise prévoit la mise en œuvre des plans régionaux d’intervention en entreprise afin de contribuer à la vitalité régionale et à la croissance accélérée des entreprises.

Espagnol

Conserver la fiche 30

Fiche 31 2014-05-02

Anglais

Subject field(s)
  • Organization Planning
  • Corporate Management (General)
CONT

Accordingly, under Québec' s Industrial Policy, regional business intervention plans will be implemented to contribute to regional vitality and accelerate business growth.

Français

Domaine(s)
  • Planification d'organisation
  • Gestion de l'entreprise (Généralités)
CONT

C’est dans ce contexte que la Politique industrielle québécoise prévoit la mise en œuvre des plans régionaux d’intervention en entreprise afin de contribuer à la vitalité régionale et à la croissance accélérée des entreprises.

Espagnol

Conserver la fiche 31

Fiche 32 2013-05-24

Anglais

Subject field(s)
  • Various Military Titles
  • Military Organization
  • Defence Planning and Military Doctrine
OBS

A committee co-chaired by the Deputy Minister and the Chief of the Defence Staff. It considers matters of importance relative to policy, plans and programs requiring the approval or direction of the Deputy Minister and the Chief of the Defence Staff.

OBS

Defence Management Committee; DMC: title and abbreviation to be used by the Department of National Defence and the Canadian Forces.

Terme(s)-clé(s)
  • Defense Management Committee

Français

Domaine(s)
  • Appellations militaires diverses
  • Organisation militaire
  • Doctrine militaire et planification de défense
OBS

Comité présidé conjointement par le Sous-ministre et le Chef d'état-major de la Défense. Ce comité étudie des questions importantes se rapportant à la politique, aux projets et aux programmes qui exigent l'approbation ou les instructions du Sous-ministre et du Chef d'état-major de la Défense.

OBS

Comité de gestion de la Défense; CGD : titre et abréviation d'usage obligatoire au ministère de la Défense nationale et dans les Forces canadiennes.

Espagnol

Conserver la fiche 32

Fiche 33 2013-02-09

Anglais

Subject field(s)
  • Business and Administrative Documents
  • Management Control
  • Auditing (Accounting)
  • Government Accounting
CONT

The Treasury Board Secretariat will monitor compliance with all aspects of this policy through communications plans, reports available form other central agencies, and internal audit reports.

Français

Domaine(s)
  • Écrits commerciaux et administratifs
  • Contrôle de gestion
  • Vérification (Comptabilité)
  • Comptabilité publique
CONT

Le Secrétariat du Conseil du Trésor déterminera si tous les aspects de cette politique ont été respectés, au moyen des plans de communication, des rapports provenant d'autres organismes centraux et des rapports de vérification interne.

OBS

rapport d'audit interne : le Bureau de la traduction du gouvernement du Canada recommande l’usage du terme «audit» comme équivalent de l’anglais «audit» dans le domaine de la comptabilité (REC-13/2013-02).

Espagnol

Conserver la fiche 33

Fiche 34 2012-10-11

Anglais

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Protection of Property
  • Emergency Management
DEF

A team that is sent by the Canadian Food Inspection Agency to manage the resolution of animal emergencies at the area operational centre level and to implement functional and hazard-specific emergency plans as required under the Animal Health Functional Plan. [Definition standardized by the Canadian Capability-Based Planning Terminology Committee and the Translation Bureau.]

OBS

The Area Emergency Response Team(AERT) incorporates National Policy and Operational Strategy into an Area Operational Strategy. It develops an Area communication plan from the National communications plan and, interfaces with Area-based federal and provincial departments(through the FADES plan), and stakeholder groups. The AERT manages the resolution of the emergency at the Area level, and implements functional and hazard-specific emergency plans as required.

Français

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Sécurité des biens
  • Gestion des urgences
DEF

Équipe dépêchée par l'Agence canadienne d'inspection des aliments pour prendre en charge la résolution d'urgences animales à l'échelon du centre opérationnel régional et pour mettre en œuvre, au besoin, les plans d'urgence fonctionnels et les plans d'urgence liés à un danger précis, dans le cadre du Plan fonctionnel pour la santé animale. [Définition normalisée par le Comité de terminologie de la planification axée sur les capacités au Canada et le Bureau de la traduction.]

OBS

L'EIUCO intègre la stratégie nationale en matière de politiques et d'opérations à la stratégie à l'échelon du centre opérationnel. L'équipe élabore un plan de communication de centre opérationnel à partir du plan de communication national et fait le lien avec les ministères fédéraux et provinciaux (dans le cadre du plan PIMAE) et les groupes d'intérêt. L'EIUCO gère la résolution de la situation d'urgence à l'échelon du centre opérationnel et met en œuvre les plans fonctionnels et les plans d'urgence liés au risque spécifique, en fonction des besoins.

Espagnol

Conserver la fiche 34

Fiche 35 2012-05-07

Anglais

Subject field(s)
  • Titles of National Programs (Canadian)
  • Insurance Companies
OBS

The Grand Orange Lodge of British America Benefit Fund [the "Fund"] was founded in 1881 and was established for the purpose of assisting lodge members, their spouses and independent children in time of need. The Fund has since grown into a contemporary life insurance system and includes growth plans for minors and family plans providing one policy protection at a low rate.

Français

Domaine(s)
  • Titres de programmes nationaux canadiens
  • Sociétés mutualistes et d'assurance

Espagnol

Conserver la fiche 35

Fiche 36 2012-04-27

Anglais

Subject field(s)
  • Position and Functional Titles (Armed Forces)
  • Operations (Air Forces)
OBS

Position title and shortened form may be followed by a number.

OBS

Mission Support Policy, Plans and Standards; Msn Sp Pol Plans Stds : title and shortened form to be used by the Department of National Defence and the Canadian Forces(Air Command, Winnipeg).

Français

Domaine(s)
  • Postes et fonctions (Forces armées)
  • Opérations (Forces aériennes)
OBS

Le titre de poste et la forme abrégée peuvent être suivis d'un chiffre.

OBS

Normes, plans et politique du soutien de mission; Nor Plans Pol Sout Msn : titre et forme abrégée d'usage obligatoire au ministère de la Défense nationale et dans les Forces canadiennes (Commandement aérien, Winnipeg).

Espagnol

Conserver la fiche 36

Fiche 37 2011-11-07

Anglais

Subject field(s)
  • Titles of Federal Government Programs (Canadian)
  • Social Problems
OBS

The Supporting Communities Partnership Initiative(SCPI) is the cornerstone of the Government's strategy as it supports communities in the development of local comprehensive plans that could be supported financially by the different components of the National Homelessness Initiative or from other provincial, municipal or private sources. The policy objectives of SCPI are : to ensure that no individuals are involuntarily on the street by ensuring that sufficient shelters and adequate support systems are available; to reduce significantly the number of individuals requiring emergency shelters and transition and supporting housing; to help individuals move from homelessness through to self-sufficiency; to help communities strengthen their capacity to address the needs of their homeless population; and to improve the social, health and economic well-being of people who are homeless.

Français

Domaine(s)
  • Titres de programmes fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Problèmes sociaux
OBS

L'Initiative de partenariats en action communautaire (IPAC) est la pierre angulaire de la stratégie du gouvernement pour combattre l'itinérance puisqu'elle aide les communautés à élaborer au niveau local des plans globaux qui pourraient être appuyés financièrement par les différents volets de l'Initiative nationale pour les sans-abri ou à partir d'autres sources provinciales, municipales ou privées de financement. Les objectifs stratégiques de l'IPAC consistent : à veiller à ce qu'il y ait suffisamment de refuges et de réseaux d'entraide convenables afin que personne ne se retrouve involontairement dans la rue; à réduire le nombre de personnes qui ont besoin de refuges d'urgence, de maisons de transition et de logements supervisés; à aider les sans-abri à devenir autonomes, si c'est possible; à aider les communautés à se doter des moyens voulus pour répondre aux besoins de leurs sans-abri; à améliorer la santé et le bien-être social et économique de ces derniers.

Espagnol

Conserver la fiche 37

Fiche 38 2011-07-06

Anglais

Subject field(s)
  • Parliamentary Language
  • Financial and Budgetary Management
DEF

A presentation made in the House by the Minister of Finance introducing the Government's plans concerning fiscal, economic and social policy(the budget). It is followed by a debate of up to four sitting days.

OBS

Often referred to as "bringing down the budget".

Français

Domaine(s)
  • Vocabulaire parlementaire
  • Gestion budgétaire et financière
DEF

Discours prononcé à la Chambre par le ministre des Finances dans lequel il présente les politiques financières, économiques et sociales du gouvernement pour le prochain exercice. Il est suivi d'un débat ne devant pas dépasser quatre jours de séance.

Terme(s)-clé(s)
  • exposé du budget

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Lenguaje parlamentario
  • Gestión presupuestaria y financiera
DEF

Discurso pronunciado en la Cámara por el Ministro de Hacienda para presentar las políticas financieras, económicas y sociales del Gobierno (el presupuesto).

Conserver la fiche 38

Fiche 39 2010-12-15

Anglais

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Management Operations (General)
  • Federal Administration
OBS

Health Canada, Policy Coordination and Planning Directorate. Focal point for strategic planning in the department(Report on Plans and Priorities, environmental scan). Leads on government-wide policy files(Speech from the Throne, Budget, medium-term planning, transition) as well as strategic policy files(e. g., Mental Health, Children and Youth, Strategic Policy and Corporate Services Review). Maintains key linkages and manages strategic consultations and liaisons across Health Canada and with the policy and planning communities in other government departments and Central Agencies.

Français

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Opérations de la gestion (Généralités)
  • Administration fédérale
OBS

Santé Canada, Direction de la coordination et de la planification des politiques. La Division appuie la planification et l'analyse stratégiques et opérationnelles au Ministère; dirige, coordonne et met au point des exposés de principes et des synopsis stratégiques pour les exercices prioritaires du gouvernement, comme la planification à moyen terme; maintient des liens essentiels et gère la liaison et les consultations à l'échelle de Santé Canada et avec les milieux des politiques et de la planification des autres ministères et des organismes centraux; maintient les principaux liens, dirige les consultations stratégiques et assure la liaison à l'échelle de Santé Canada et avec les spécialistes des politiques et de la planification d'autres ministères et d'organismes centraux.

Espagnol

Conserver la fiche 39

Fiche 40 2010-06-28

Anglais

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Financial Institutions
OBS

The federal agency that regulates financial institutions and employer-employee pension plans under federal jurisdiction to contribute to public confidence in the Canadian financial system and the protection of the rights and interests of depositors, policy holders and creditors.

OBS

The Office of the Superintendent of Financial Institutions was established in July 1987 as a result of the government’s decision to bring together into one organization the Department of Insurance, which was created over a hundred years ago, and the Office of the Inspector General of Banks, which has been established in 1925.

OBS

Legal title: Office of the Superintendent of Financial Institutions and Department of Insurance; Applied title for the purposes of the Federal Identity Program: Office of the Superintendent of Financial Institutions Canada and Department of Insurance Canada.

Français

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Institutions financières
OBS

Organisme fédéral qui réglemente les institutions financières et les régimes de retraite de compétence fédérale afin de soutenir la confiance que le public a dans le système financier canadien et d'assurer la protection des droits et des intérêts des déposants, des assurés et des créanciers.

OBS

Le Bureau du surintendant des institutions financières a vu le jour en juillet 1987 à la suite de la décision du gouvernement de grouper le Département des assurances, qui avait été créé il y a plus de cent ans, et le Bureau de l'Inspecteur général des banques, qui avait été établi en 1925.

OBS

Titre légal : Bureau du surintendant des institutions financières et Département des Assurances; Titre d'usage aux fins du Programme de coordination de l'image de marque : Bureau du surintendant des institutions financières Canada et Département des Assurances Canada.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Organismos y comités federales (canadienses)
  • Instituciones financieras
Conserver la fiche 40

Fiche 41 2009-11-04

Anglais

Subject field(s)
  • Summit Titles
  • Environmental Management
  • Anti-pollution Measures
OBS

In October 2000, over 250 senior decision-makers and leading practitioners from over 50 countries, representing all regions of the world, gathered in Montreal, Canada for the International Pollution Prevention Summit. The Summit provided an opportunity for national and regional roundtables to explore how pollution prevention could be better understood and implemented as a result of roundtables working together and in partnership with other organizations and agencies. Outcomes from the Summit included action plans for fostering change, expanding education and awareness, financing and national-level policy development. The Summit also resulted in the launch of the Global Information Network, a cross-regional program linking innovation, ideas, practitioners and decision-makers. The strategic alliances and broad-based partnerships that were developed at the Summit are now driving the on-going follow-up activities.

Français

Domaine(s)
  • Titres de sommets
  • Gestion environnementale
  • Mesures antipollution
OBS

Organisé par le Centre canadien de prévention de la pollution, Environnement Canada et un comité directeur international formé de représentants des tables rondes régionales sur la prévention de la pollution, des réseaux pour une production plus propre et du Programme des Nations Unies pour l'environnement.

OBS

En octobre 2000, plus de 250 décideurs de haut niveau et praticiens d'avant-plan, provenant de plus de 50 pays des quatre coins de la planète, se sont réunis à Montréal, au Canada, pour participer au Sommet international de la prévention de la pollution. Le Sommet a donné aux tables rondes nationales et régionales l'occasion d'examiner comment elles pourraient mieux comprendre et concrétiser la prévention de la pollution en se concertant et en nouant des partenariats avec d'autres organisations et agences. Le Sommet a produit des résultats concrets, notamment des plans d'action sur divers thèmes (promotion du changement, développement de l'éducation et de la sensibilisation, financement, formulation de politiques au niveau national). Il a également mené au lancement du Réseau mondial d'information, un programme transrégional reliant l'innovation, les idées, les praticiens, et les décideurs. Les alliances stratégiques et les partenariats à large assise issus du Sommet constituent maintenant le moteur du suivi permanent donné au Sommet.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Títulos de cumbres
  • Gestión del medio ambiente
  • Medidas contra la contaminación
OBS

Celebrada en octubre del 2000.

Conserver la fiche 41

Fiche 42 2009-07-28

Anglais

Subject field(s)
  • Government Positions
  • Management Operations (General)
  • Productivity and Profitability
OBS

[The] Director, Performance Management and Monitoring [is] accountable for : developing and implementing research priorities and plans and managing the conduct of major HR [human resources] research projects through multi-disciplinary Project Teams; ensuring the viability and adequacy of research findings to serve as a base for policy and program design and development; directing the conduct of pilot projects for new HR business processes and practices; directing the development of service standards and service level agreements; creating the Branch's performance measurement, monitoring and evaluation function; formulating scenarios and discussion papers for review by Branch managers, the ADM [assistant deputy minister], HR, the Priority Management Board, DM [deputy minister] and Environment Management Council(EMC) ;contributing to the federal government's capacity in HR Management and leading, or participating in, joint ventures with OGD [other government department] s and central and external agencies; conducting environmental scans and demographic analyses to forecast HR needs in EC [Environment Canada] and develop strategic options; and developing innovative HR approaches and practices to enhance the outreach of the small HR Community.

Français

Domaine(s)
  • Postes gouvernementaux
  • Opérations de la gestion (Généralités)
  • Productivité et rentabilité
OBS

directeur/directrice, Gestion et surveillance du rendement : traductions proposées.

Espagnol

Conserver la fiche 42

Fiche 43 2009-07-10

Anglais

Subject field(s)
  • Government Positions
  • Management Operations (General)
OBS

[The] Director, Portfolio Affairs Coordination Office is accountable for : planning and managing secretariat support and policy briefings to portfolio organizations; developing and implementing other processes to facilitate regular dialogue and timely information sharing; coordinating and supporting Portfolio organizations in meeting planning, reporting and other obligations such as corporate plans, budgets, tabling of Annual Reports in Parliament, input to Departmental planning and reporting processes... ;alerting and advising on potential portfolio issues... ;representing the interests and positions of the Secretariat and the Department at senior levels of the portfolio organizations, with TBS, PCO and other federal players or levels of government; providing advice, resolution options and recommendations on the coherent management of horizontal issues; working collaboratively with other sectors of the Department to strengthen cohesion.

OBS

director, Portfolio Affairs Coordination Office: Natural Resources Canada.

Terme(s)-clé(s)
  • director, Portfolio Affairs Co-ordination Office

Français

Domaine(s)
  • Postes gouvernementaux
  • Opérations de la gestion (Généralités)
OBS

directeur/directrice, Bureau de la coordination des affaires du portefeuille : traductions proposées.

Espagnol

Conserver la fiche 43

Fiche 44 2009-02-20

Anglais

Subject field(s)
  • Finance
CONT

Determines training and development needs; and recommends disciplinary action. Initiates, plans and manages complex accounting projects and departmental committees/working groups; and provides functional direction, advice and guidance to accounting operations and policy, nationally in areas such as financial control, modern controllership, financial readiness assessment, the implementation of internal financial controls, the use of prudent accounting tools and processes for preparing financial statements for internal and external audit, and the development/update of policies/systems related to financial reporting, etc.

Français

Domaine(s)
  • Finances

Espagnol

Conserver la fiche 44

Fiche 45 2008-06-17

Anglais

Subject field(s)
  • Special-Language Phraseology
  • Emergency Management
CONT

The Government Security Policy identifies the requirements for federal departments and agencies to establish business continuity plans. In the event of a disruption(i. e. emergency, crisis, disaster), business continuity plans ensure the continuity of critical services and that associated assets remain available in order to assure the health, safety, security and economic well-being of Canadians, and the effective functioning of government.

Français

Domaine(s)
  • Phraséologie des langues de spécialité
  • Gestion des urgences
CONT

La Politique sur la sécurité du gouvernement précise les exigences des ministères et des organismes fédéraux en vue d'élaborer un plan de continuité opérationnelle qui, en cas de perturbation (p. ex., urgence, crise ou catastrophe), assurera le maintien des services essentiels et la disponibilité des biens connexes, de manière à veiller à la santé, à la sûreté, à la sécurité et au bien-être économique de la population canadienne ou au bon fonctionnement du gouvernement.

Espagnol

Conserver la fiche 45

Fiche 46 2008-04-15

Anglais

Subject field(s)
  • Management Operations (General)
  • Organization Planning
CONT

Spontaneous adaptation produces combinations of internally generated or collegial interagency adjustments of visions, plans, and budgets, allowing for effective organizational evolution or transformation in response to changing policy and administrative environments.

Français

Domaine(s)
  • Opérations de la gestion (Généralités)
  • Planification d'organisation
CONT

L'adaptation spontanée amène une organisation ou un regroupement interorganismes à adapter ses vues, ses plans et ses budgets de manière à faciliter son évolution ou sa transformation efficace face à des environnements stratégiques et administratifs en mutation.

Espagnol

Conserver la fiche 46

Fiche 47 2008-03-07

Anglais

Subject field(s)
  • Public Sector Budgeting
  • Organization Planning
CONT

The Treasury Board Secretariat issues a call letter in early September requesting departments and agencies to prepare their Fall Update to Multi-Year Operational Plans and Main Estimates submissions.... the purpose of the Fall Update is to adjust the Spring MYOP for policy approvals, for inflation compensation and for those few urgent workload items which could not have been anticipated in the spring.

CONT

Fall update to the multi-year operational plan (MYOP).

OBS

This plan replaces the original fall multi-year operational plan (MYOP).

OBS

fall update: term officially approved by the Management Committee for the BCF (budgetary, accounting and finance) Glossary; mandatory in Canadian government texts.

Français

Domaine(s)
  • Budget des collectivités publiques
  • Planification d'organisation
CONT

Mise à jour d'automne du plan opérationnel pluriannuel (POP).

OBS

Document du Système de gestion des secteurs de dépenses qui sert à rajuster le POP du printemps pour tenir compte de l'approbation de politiques, de l'inflation ou des charges urgentes de travail qu'on ne pouvait prévoir au printemps.

OBS

mise à jour d'automne : terme uniformisé par le Comité de gestion du Lexique BCF (budgétaire, comptable et financier) et d'usage obligatoire dans la fonction publique fédérale.

Espagnol

Conserver la fiche 47

Fiche 48 2008-01-28

Anglais

Subject field(s)
  • Titles of Monographs
  • Finance
OBS

Treasury Board of Canada Secretariat. On June 7, 2007, Treasury Board Ministers approved the Policy on Investment Planning. This policy replaces the Policy on Long-term Capital Plans for departments and agencies listed in Section 2 of the Financial Administration Act. The objective of this policy is to contribute to the achievement of value for money and sound stewardship in government program delivery through effective investment planning. Effective investment planning should ensure a diligent and rational manner of resource allocation for both existing and new assets, and for acquired services within existing departmental reference levels.

Français

Domaine(s)
  • Titres de monographies
  • Finances
OBS

Secrétariat du Conseil du Trésor du Canada. La présente politique entre en vigueur le 7 juin 2007. Elle remplace la Politique du Conseil du Trésor sur les plans d'investissement à long terme. La mise en vigueur de cette politique suivra une période de transition débutant le 7 juin 2007 et terminant le 1 avril 2011. La présente politique a pour objectif d'optimiser les ressources et d'assurer une saine gérance par une planification efficace des investissements, de sorte que les ressources pour les actifs et les services acquis, nouveaux ou existants, soient affectés de manière diligente et rationnelle, sans dépasser les niveaux de référence existants des ministères.

Espagnol

Conserver la fiche 48

Fiche 49 2007-05-24

Anglais

Subject field(s)
  • Statistical Surveys
  • Economic Planning
DEF

A method of determining public opinion, attitudes, or expectations, by interviewing a representative sample of the population, based on age, sex, education, occupation, and place of residence, and drawing conclusions for the population as a whole from the results.

OBS

Surveys can play an important role in setting economic policy by revealing consumer expectations, and hence buying plans, or by indicating the confidence of business leaders and their investment intentions. Surveys are widely used by corporations in «market research».

Français

Domaine(s)
  • Sondages et enquêtes (Statistique)
  • Planification économique
DEF

Recherche méthodique portant sur une question sociale, économique ou politique et reposant principalement sur le rassemblement des faits ainsi que sur les avis et les témoignages des intéressés.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Encuestas estadísticas
  • Planificación económica
DEF

Acopio de datos obtenidos mediante cuestionarios difundidos entre los individuos de una muestra representativa de una población, para con los resultados apreciar estados de opinón, propósitos electorales, posible reacción frente a una decisión política, actitudes de los consumidores, nivel económico, o cualquier otro aspecto de la población de una colectividad concreta.

Conserver la fiche 49

Fiche 50 2007-04-20

Anglais

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Radio Broadcasting
OBS

Industry Canada. Broadcast, Multimedia Planning and Technical Policy : The directorate is responsible for spectrum planning for terrestrial broadcasting systems as well as by fixed and broadcast satellites. It develops spectrum plans, technical policies, standards and regulations. It negotiates international standards, regulations and bilateral arrangements and contributes in spectrum research. Il also offers technical leadership on the introduction of new broadcasting technologies and multimedia services.

Terme(s)-clé(s)
  • Broadcast, Multimedia Planning and Technical Policy directorate
  • BMPTP

Français

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Radiodiffusion
OBS

Industrie Canada. Planification et politique technique en radiodiffusion et en multimédias : La direction est responsable de la planification du spectre pour les systèmes de radiodiffusion terrestres et les systèmes satellitaires fixes et de radiodiffusion. La direction développe des plans d'attribution du spectre, des politiques techniques, des normes et des règlements. Elle négocie également des normes et règlements au niveau international ainsi que des ententes bilatérales en matière de gestion du spectre en plus de contribuer à la recherche sur le spectre. Elle assure aussi le leadership requis pour l'introduction de nouvelles technologies en radiodiffusion et multimédia.

Terme(s)-clé(s)
  • direction Planification et politique technique en radiodiffusion et en multimédias
  • PPTRM

Espagnol

Conserver la fiche 50

Fiche 51 2007-01-11

Anglais

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Emergency Management
OBS

To ensure coherent and consistent policy and action plans, an Interagency Task Force(to include ICCROM, ICOM, ICOMOS and UNESCO as an observer).

Français

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Gestion des urgences
OBS

Un Groupe de Travail Inter-Institutions (incluant l'ICCROM, l'ICOM, l'ICOMOS et l'UNESCO étant observateur) pour garantir une politique cohérente et concertée et des actions programmées.

Espagnol

Conserver la fiche 51

Fiche 52 2006-12-14

Anglais

Subject field(s)
  • Provincial Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Beverages
OBS

The AGLC is an agent of the Government of Alberta and consists of a Board and a Corporation. The Corporation acts as the operational arm of the organization, while the Board is responsible for reflecting government's direction through policy and regulatory matters. Under legislation, the AGLC Board is required to take policy direction from the Minister of Gaming and develop strategies and plans for that policy direction to be effectively implemented.

Français

Domaine(s)
  • Organismes et comités de gouvernements provinciaux canadiens
  • Boissons (Industrie de l'alimentation)
OBS

Il n'y a aucune appellation française officielle pour le titre actuel et les anciens noms de cette commission.

Terme(s)-clé(s)
  • Commission de contrôle des alcools de l'Alberta
  • Commission des alcools de l'Alberta
  • Commission des jeux de l'Alberta
  • Loteries Alberta
  • Jeux et loteries Alberta
  • Direction du contrôle des jeux de l'Alberta
  • Commission des jeux de l'Alberta

Espagnol

Conserver la fiche 52

Fiche 53 2006-10-14

Anglais

Subject field(s)
  • Marketing
CONT

The Dafsa's survey aims at estimating the current and potential market of Employee Saving Plans on the strategic target less than 100 employee companies It also aims to help the players to determine their marketing policy(communication policy, targets and argumentations).

Français

Domaine(s)
  • Commercialisation
DEF

Ensemble des objectifs et des règles d'étude et d'action qui portent sur les marchés à atteindre, la clientèle visée, la part du marché désirée ainsi que l'attitude à prendre vis-à-vis de la concurrence.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Comercialización
Conserver la fiche 53

Fiche 54 2005-05-31

Anglais

Subject field(s)
  • Titles of Federal Government Programs (Canadian)
  • Sports (General)
OBS

The National Sport Organization Accountability Framework is the means by which the federal government ensures the achievement of key goals. All nationally funded organizations are required to incorporate the accountability policy areas within their strategic and operating plans.

Français

Domaine(s)
  • Titres de programmes fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Sports (Généralités)
OBS

Le Cadre de responsabilité pour les organismes nationaux de sport est le moyen utilisé par le gouvernement fédéral pour voir à la réalisation des principaux objectifs. Tous les organismes financés à l'échelle nationale sont tenus d'intégrer les secteurs stratégiques de responsabilité dans leurs plans stratégiques et opérationnels.

Espagnol

Conserver la fiche 54

Fiche 55 2005-03-16

Anglais

Subject field(s)
  • Organization Planning
CONT

Business Plans integrate the key program, resource and policy elements that are critical to the department in making business adjustments.

Français

Domaine(s)
  • Planification d'organisation
CONT

Le Plan d'activités regroupe les principaux éléments stratégiques, de ressources et de programme qui déterminent la capacité du Ministère d'ajuster ses activités.

Espagnol

Conserver la fiche 55

Fiche 56 2004-09-28

Anglais

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Hygiene and Health
OBS

Public Health Agency of Canada, Centre for Health Human Development. The Healthy Communities Division is a centre of excellence for the issues of physical activity, mental health, family violence, rural health and injury prevention. As well, the Division is developing expertise and leadership with regards to community capacity building within the Centre. Through work with partners and stakeholders to develop policy frameworks and national action plans, the Division's objective is to improve the health of Canadians. The Division also provides operational support to the Ministerial Advisory Council on Rural Health and is the also the departmental focal point on research, programs and policies to advance rural health.

Français

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Hygiène et santé
OBS

Agence de santé publique du Canada, Centre de développement de la santé humaine. La Division de la santé des collectivités est un centre d'excellence traitant des questions sur l'activité physique, la santé mentale, la violence familiale, la santé rurale et la prévention des blessures. En outre, la Division accroît les connaissances spécialisées et le leadership en ce qui concerne le renforcement des capacités des collectivités au sein du Centre. Grâce au travail effectué avec des partenaires et des parties intéressées pour élaborer un cadre stratégique et des plans d'action nationaux, l'objectif de la Division est d'améliorer la santé des Canadiens et des Canadiennes. La Division offre également du soutien opérationnel au Conseil consultatif ministériel sur la santé rurale et est également la référence ministérielle en matière de recherche, de programmes et de politiques pour faire progresser la question de la santé rurale.

Espagnol

Conserver la fiche 56

Fiche 57 2004-08-19

Anglais

Subject field(s)
  • National Bodies and Committees (Canadian)
  • IT Security
OBS

Prime Minister of Canada : New funding initiatives. Cyber-Security is an essential component of both Canada's National Security Policy and the Prime Minister's commitment to improve national emergency coordination by ensuring measures are in place to deal with the evolving threat environment. The Terms of Reference for the Cyber-security Task Force include to : describe the nature and scope of the threat to Canada's cyberspace; inventory critical components of the national cyber infrastructure; describe the state of readiness of Canada to confront a cyber attack and the state of recovery plans; and make recommendations for action plans to deal with gaps and weakness in the national cyber infrastructure.

Français

Domaine(s)
  • Organismes et comités nationaux canadiens
  • Sécurité des TI
OBS

Premier ministre du Canada : Initiatives avec nouveau financement. La sécurité informatique est une composante essentielle non seulement de la politique de sécurité nationale, mais de l'engagement pris par le premier ministre d'améliorer la coordination des urgences nationales en s'assurant que les mesures nécessaires sont en place pour gérer les menaces. Le groupe de travail aura pour mandat de décrire la nature et l'ampleur des menaces qui pèsent contre le cyberespace canadien; répertorier les aspects essentiels de l'infrastructure informatique nationale, décrire la capacité d'intervention du Canada dans l'éventualité d'une attaque informatique et l'état des plans de reprise des activités, faire des recommandations quant à des plans d'action qui permettraient de combler les lacunes de l'infrastructure informatique nationale et d'en renforcer les points faibles.

Espagnol

Conserver la fiche 57

Fiche 58 - données d’organisme externe 2004-03-17

Anglais

Subject field(s)
  • Organizations, Administrative Units and Committees
  • Training of Personnel
  • Compartment - Canadian Nuclear Safety Commission
OBS

PPLS [Policy Programs and Learning Section] delivered a presentation on the CNSC Learning Plan. This plan is intended to create and manage standard and individual learning plans to ensure that CNSC provides the right training for the right people at the right time.

Terme(s)-clé(s)
  • Policy Programmes and Learning Division
  • Policy Programmes and Learning Section

Français

Domaine(s)
  • Organismes, unités administratives et comités
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Tiroir - Commission canadienne de sûreté nucléaire
OBS

La SPPA [Section des politiques, des programmes et de l'apprentissage] fait une présentation sur le Programme d'apprentissage de la CCSN. Ce programme a pour but de créer et de gérer des plans d'apprentissage normalisés et individuels afin de s'assurer que la CCSN offre la bonne formation aux bonnes personnes au bon moment.

Espagnol

Conserver la fiche 58

Fiche 59 2003-04-17

Anglais

Subject field(s)
  • Areal Planning (Urban Studies)
  • Ecosystems
CONT

The premise of a global policy for the protection of vast areas went into application with the implementation of the ZNE "Zones naturelles d’équilibre"(Natural balance zones) policy as stated on 1975. This policy was based on the principles defined in the Green Book experiment for the Versailles Plain. On the regional scale, these ZNE play an important role in fostering a policy for enhancing open spaces between and around New Towns, with an aim to maintaining the discontinuous organisation of urban growth as called for in successive Master Plans. The plans prescribe regulatory action leading to a strict control of urban expansion, and action inciting the valorisation of different uses of the space.

Français

Domaine(s)
  • Aménagement du territoire
  • Écosystèmes
DEF

Dans le cadre de l'aménagement d'une zone d'urbanisation dense, zone où sont maintenues des activités agricoles et/ou sylvicoles industrielles ou non, et qui ont pour vocation d'assurer une discontinuité au sein des zones construites et d'améliorer les relations entre milieu urbain et milieu rural.

DEF

Zone à l'intérieur de laquelle sont particulièrement protégés, entretenus et développés, les forêts, les étangs, les rivières, l'agriculture.

CONT

Les objectifs poursuivis pour la mise en place des Z.N.E. [zones naturelles d'équilibre] peuvent s'énoncer en quatre points : - y interdire tout processus d'urbanisation si ce n'est en continuité avec le milieu urbain existant; - y maintenir et y développer les activités agricoles; - y protéger les forêts et les espaces naturels; - y permettre le développement d'activités de loisir.

Espagnol

Conserver la fiche 59

Fiche 60 2001-10-23

Anglais

Subject field(s)
  • Various Military Titles
OBS

J2 Plans and Policy; J2 Plans Pol : title and shortened form to be used by the Department of National Defence and the Canadian Forces.

Français

Domaine(s)
  • Appellations militaires diverses
OBS

J2 Plans et politique; J2 Plans Pol : titre et forme abrégée d'usage obligatoire au ministère de la Défense nationale et dans les Forces canadiennes.

Espagnol

Conserver la fiche 60

Fiche 61 1998-03-05

Anglais

Subject field(s)
  • Translation (General)
  • Employment Benefits
CONT

The attack on defined benefit plans has both a philosophic and pragmatic basis. the former was espoused by Harvey Lazar who, in his 1979 Task Force report, suggested as one government policy option that defined benefit plans should be gradually phased out and replaced by money purchase.

Français

Domaine(s)
  • Traduction (Généralités)
  • Avantages sociaux
CONT

Les critiques qui visent les régimes à prestations déterminées sont à la fois philosophiques et pragmatiques. L'objection philosophique a été reprise par Harvey Lazar qui, dans le rapport qu'a présenté son groupe de travail en 1979, a suggéré que le gouvernement adopte une politique permettant de supprimer graduellement les régimes à prestations déterminées et de les remplacer par des régimes à cotisations définies.

Espagnol

Conserver la fiche 61

Fiche 62 1997-08-12

Anglais

Subject field(s)
  • Titles of Programs and Courses
  • Environmental Law
  • Soil Science
  • Peat and Peat Bogs
OBS

The Federal policy on Wetland Conservation(the Policy) promotes wetland conservation through the full range of federal decisions and responsibilities. Although the policy is not a regulatory document, the federal cabinet directed that it should be applied to all policies, plans, programs, projects, and activities carried out by the federal government.

Français

Domaine(s)
  • Titres de programmes et de cours
  • Droit environnemental
  • Science du sol
  • Tourbières
OBS

Budget des dépenses, partie III, Environnement Canada.

OBS

La Politique fédérale sur la conservation des terres humides (la Politique) assure la promotion de la conservation des terres humides dans tout le champ des compétences et des décisions du fédéral. Même s'il ne s'agit pas d'un document réglementaire, le Cabinet fédéral a demandé qu'elle s'applique à toutes les politiques, à tous les plans, programmes et projets et à toutes les activités du gouvernement fédéral.

Espagnol

Conserver la fiche 62

Fiche 63 1996-07-02

Anglais

Subject field(s)
  • Various Military Titles
DEF

This committee reports to the Defence Management Committee through the Vice Chief Defence Staff(VCDS). It reviews ADP policy, plans and activities in the Department and provides approval in principle.

Français

Domaine(s)
  • Appellations militaires diverses
DEF

Ce comité est comptable au Comité de gestion de la Défense par le biais du Vice-chef d'état-major de la Défense (VCED). Il étudie la politique, les plans et les activités de TAD au Ministère et donne son accord de principe.

OBS

La première appellation française peut aisément être utilisée dans les textes du ministère de la Défense nationale. Si ce titre apparaît dans des publications d'autres ministères il vaudrait mieux préciser le nom du MDN.

Terme(s)-clé(s)
  • Comité de la politique du Ministère en matière de traitement automatique des données

Espagnol

Conserver la fiche 63

Fiche 64 1993-05-12

Anglais

Subject field(s)
  • Federal Administration
CONT

To provide institutions with statements of concurrences, the Advertising Management Group(AMG), on behalf of the Advertising Policy Sub-committee of the Cabinet Committee on Communications, will review advertising proposals contained in annual work plans prepared for Multi-Year Operational Plans, so as to provide the Chairman of the Cabinet of the Cabinet Committee on Communications with advice on the subject, theme, and resource profile proposed for the forthcoming year.

Français

Domaine(s)
  • Administration fédérale
CONT

De manière à fournir aux institutions les attestations de conformité le Groupe de gestion de la publicité (GGP), au nom du Sous-comité de la politique de publicité du Comité du Cabinet chargé des communications examinera les renseignements sur les projets de publicité inclus dans les plans annuels de travail préparées par les institutions en vue de l'établissement du Plan opérationnel pluriannuel, de manière à fournir au président du Comité du Cabinet chargé des communications des avis sur les sujets, les thèmes et les ressources proposés pour l'année à venir.

OBS

Terme tiré du Manuel du Conseil du Trésor/Communications.

Espagnol

Conserver la fiche 64

Fiche 65 1993-04-28

Anglais

Subject field(s)
  • IT Security
CONT

Institutions are required to develop and issue written information technology security policies and procedures conforming to the Security Policy and to the institution's policies and procedures. As a minimum, an institution's policies and procedures should cover the following : classification and designation of information technology information and assets;... threat and risk assessment; information technology security audit; contingency plans;...

Français

Domaine(s)
  • Sécurité des TI
CONT

Les institutions sont tenues d'élaborer et de publier des politiques et des procédures sur la sécurité de la technologie de l'information conformes à la Politique sur la sécurité et aux politiques et aux procédures de l'institution. Ces politiques et procédures devraient au moins viser ce qui suit: la classification et la désignation des renseignements et des biens de la technologie de l'information; (...) l'évaluation de la menace et des risques; la vérification de la sécurité de la technologie de l'information; les plans d'urgence (...)

Espagnol

Conserver la fiche 65

Fiche 66 1993-04-28

Anglais

Subject field(s)
  • IT Security
CONT

Institutions are required to develop and issue written information technology security policies and procedures conforming to the Security Policy and to the institution's policies and procedures. As a minimum, an institution's policies and procedures should cover the following : classification and designation of information technology information and assets;... threat and risk assessment; information technology security audit; contingency plans;...

Français

Domaine(s)
  • Sécurité des TI
CONT

Les institutions sont tenues d'élaborer et de publier des politiques et des procédures sur la sécurité de la technologie de l'information conformes à la Politique sur la sécurité et aux politiques et aux procédures de l'institution. Ces politiques et procédures devraient au moins viser ce qui suit: la classification et la désignation des renseignements et des biens de la technologie de l'information; (...) l'évaluation de la menace et des risques; la vérification de la sécurité de la technologie de l'information; les plans d'urgence (...)

Espagnol

Conserver la fiche 66

Fiche 67 1993-01-26

Anglais

Subject field(s)
  • Public Sector Budgeting
  • Organization Planning
CONT

The Program Evaluation Plans of departments and agencies, comprising Schedules and Profiles, represent supporting documents to the Strategic Overviews and Multi-Year Operational Plans. They are submitted in order to provide for Policy Committees and Treasury Board consideration of departmental plans for formally reviewing and reconfirming or modifying their programs.

Français

Domaine(s)
  • Budget des collectivités publiques
  • Planification d'organisation

Espagnol

Conserver la fiche 67

Fiche 68 1993-01-05

Anglais

Subject field(s)
  • Federal Administration
CONT

Departments are responsible for implementing basic management requirements for training including departmental policy, needs identification processes, training plans, control mechanisms, reporting systems, and conducting evaluations and audits.

Français

Domaine(s)
  • Administration fédérale
OBS

Terme tiré du Manuel du Conseil du Trésor / Ressources humaines.

Espagnol

Conserver la fiche 68

Fiche 69 1989-05-24

Anglais

Subject field(s)
  • Various Military Titles
DEF

This committee reports to the chairman of the DND ADP Policy Committee, and assists the Departmental ADP Manager in tabling and recommending ADP policies and plans for review and approval by the DND ADP Policy Committee.

Français

Domaine(s)
  • Appellations militaires diverses
DEF

Ce comité est comptable au président du Comité de la politique du MDN en matière de TAD et il aide le gestionnaire du TAD du Ministère à regrouper et à recommander les politiques et les projets de TAD pour étude et approbation par le Comité de la politique du MDN en matière de TAD.

Espagnol

Conserver la fiche 69

Fiche 70 1988-02-22

Anglais

Subject field(s)
  • Life Insurance
DEF

The difference between the face amount of a Life Insurance contract and the policy reserve for permanent plans of insurance. The net amount at risk declines throughout the life of the contract. It is the amount the insurer would have to draw from its mortality funds were the contract to become a death claim.

Français

Domaine(s)
  • Assurance sur la vie
DEF

Différence entre le capital assuré et la valeur de la réserve à la même époque (...)

Espagnol

Conserver la fiche 70

Fiche 71 1986-04-08

Anglais

Subject field(s)
  • Taxation
CONT

The social policy items... generally have less impact than the investment incentives on the taxes payable by individual high-income filers... A number of these are widely used, such as contributions to registered pension plans(RPPs), registered retirement savings plans(RHOSPs) [etc. ]

Français

Domaine(s)
  • Fiscalité

Espagnol

Conserver la fiche 71

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