TERMIUM Plus®

La banque de données terminologiques et linguistiques du gouvernement du Canada.

ACCOMMODATEUR [3 fiches]

Fiche 1 2017-05-19

Anglais

Subject field(s)
  • Visual Disorders
DEF

The condition of vision commonly seen after the middle forties, due to diminished power of accommodation from impaired elasticity of the crystalline lens or a weakening of the ciliary muscle, whereby the near point of distinct vision is removed farther from the eye so that the individual has difficulties in focusing on near objects.

Français

Domaine(s)
  • Troubles de la vision
DEF

Difficulté à distinguer nettement les objets rapprochés, causée par une diminution du pouvoir accommodateur de l'œil, tenant soit à un changement d’activité du muscle ciliaire, soit à une modification dans l'élasticité du cristallin.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Trastornos de la visión
Conserver la fiche 1

Fiche 2 2007-11-09

Anglais

Subject field(s)
  • Educational Psychology
  • Training of Personnel
CONT

Accommodators prefer to learn primarily from hands-on experience. They likely enjoy carrying out plans and involving themselves in new and challenging experiences. They may act on intuition rather than logical analysis. They prefer to work with others and do field work.

OBS

One of Kolb's four learning styles.

OBS

Terminology used for the SIGMA Financial Systems Transformation (FST) Project, Public Works and Government Services Canada.

Français

Domaine(s)
  • Psychologie scolaire
  • Perfectionnement et formation du personnel
CONT

Accommodateur : Les sujets privilégient l'apprentissage par l'expérience pratique. Ils aiment probablement exécuter des plans et se livrer à des expériences nouvelles et stimulantes. Ils sont plus guidés par l'intuition que par l'analyse logique. Ils préfèrent travailler sur le terrain et avec d’autres personnes.

OBS

L’un des quatre styles d’apprentissage de Kolb.

OBS

Terminologie employée dans le cadre du projet de transformation des systèmes financiers (TSF) SIGMA, Travaux publics et Services gouvernementaux Canada.

Espagnol

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Fiche 3 2004-05-19

Anglais

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
  • Continuing Education
DEF

The sum of the ways of problem solving, thinking and learning used habitually by an individual.

CONT

In addition to learning styles, there are two related concepts that deserve some attention: cognitive styles and thinking styles. So closely related are these concepts that they are often used interchangeably with some resulting confusion (Bonham, 1988a, 1999b; Keinholz, 1984). This is unfortunate since the terms are distinct and should be used with greater precision. Learning styles are the most inclusive and overarching in that they contain cognitive, affective, and physiological traits that indicate how learners perceive, interact with, and relate to the learning environment (Keefe, 1979). In short, learning styles include cognitive and thinking styles in addition to other dimensions such as personality and environmental traits.

OBS

learning style: definition from Terminology of Adult Education with the permission of the International Bureau of Education.

OBS

There are many categories of learning styles; the most popular are the VAK (visual, auditory and kinesthetic), Kolb's (divergers, assimilators, convergers and accommodators), Honey and Mumford's (activist, reflector, theorist and pragmatic), Pask's (holist and serialist) and Myers Briggs Type Indicator (MBTI): (extrovert/introvert, sensing/intuitive, thinking/feeling and judgement/perception).

Français

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Éducation permanente
DEF

Ensemble des méthodes qu’emploie de préférence un individu pour résoudre des problèmes, penser et apprendre.

CONT

Le style d’apprentissage est donc un concept plus large et plus englobant que celui de style cognitif. [Le] premier inclut également les aspects affectif, physiologique et sociologique. Les deux sont relativement stables dans le temps, mais certaines recherches tendent à démontrer la possibilité d’une certaine évolution du style cognitif aussi bien que du style d’apprentissage par suite d’interactions de l’individu avec son environnement.

OBS

Il existe plusieurs modèles descriptifs des styles d’apprentissage. Les plus connus sont les modèles VAK(visuel, auditif et kinesthésique), de Kolb(divergeur ou innovateur, assimilateur ou analytique, convergeur ou pratique et accommodateur ou dynamique), de Honey et Mumford(actif, réfléchi, théoricien et pratique) de Pask(holiste ou sériel) et Myers Briggs(extraversion-introversion, sensation-intuition, pensée-sentiment et jugement-perception).

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Teorías y métodos pedagógicos
  • Educación permanente
DEF

Suma de objetivos específicos, motivaciones, percepciones y conductas que conforman las variadas dimensiones de la conducta de un estudiante en dicho papel.

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