TERMIUM Plus®

La banque de données terminologiques et linguistiques du gouvernement du Canada.

APPRENTISSAGE FORCE [19 fiches]

Fiche 1 2013-03-19

Anglais

Subject field(s)
  • Cognitive Psychology
CONT

We argue that causal knowledge and causal learning in children involve a type of representation we call a "causal map." Causal learning depends on learning mechanisms that allow children to recover an accurate causal map of the world. Causal maps can be inferred from observations of patterns of correlation among events or from observations of the effects of interventions ...

Français

Domaine(s)
  • Psychologie cognitive
CONT

L'apprentissage causal se fait par la mise à jour progressive des connexions entre la cause et l'effet au fur et à mesure qu'il y a cooccurrence entre les deux [...] Les approches associationniste et connexionniste considèrent donc que la force explicative des causes est stockée sous forme de connexions entre des causes potentielles et les effets [...]

Espagnol

Conserver la fiche 1

Fiche 2 2012-09-07

Anglais

Subject field(s)
  • Technical Aids for Persons with Disabilities
  • Hearing
CONT

Equipment for movement, strength and balance training

OBS

ISO code: 03 48.

Français

Domaine(s)
  • Aides techniques pour personnes handicapées
  • Ouïe
CONT

Équipement pour l'apprentissage du mouvement, de la force et de l'équilibre.

OBS

Code ISO : 03 48.

Espagnol

Conserver la fiche 2

Fiche 3 2011-02-14

Anglais

Subject field(s)
  • Training of Personnel
  • Military Training
DEF

The capability or processes used by an organization to create, acquire, capture and share knowledge, skills or attitude.

OBS

Organizational learning involves the intentional use of learning processes at the individual, group and system level to find new and better ways of achieving the organizational mission.

OBS

organizational learning: term and definition officially approved by the Air Force Terminology Panel (Trenton).

Français

Domaine(s)
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Instruction du personnel militaire
DEF

Capacité ou processus permettant à une organisation de créer, d’acquérir, de recueillir et de partager des connaissances, des compétences ou une attitude.

OBS

L’apprentissage organisationnel comporte un usage intentionnel des processus d’apprentissage individuel, de groupe ou de système en vue de trouver des moyens nouveaux et plus efficaces de réaliser la mission de l’organisation.

OBS

apprentissage organisationnel : terme et définition uniformisés par le Groupe d’experts en terminologie de la Force aérienne(Trenton).

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Capacitación del personal
  • Instrucción del personal militar
Conserver la fiche 3

Fiche 4 2008-01-04

Anglais

Subject field(s)
  • Titles of Monographs
  • Federal Administration
OBS

By Charles Brassard, December 9, 2002.

Terme(s)-clé(s)
  • Learning and Coaching with your Peers
  • Going Around in Circles

Français

Domaine(s)
  • Titres de monographies
  • Administration fédérale
OBS

Par Charles Brassard, 9 décembre 2002.

Terme(s)-clé(s)
  • La force du cercle
  • apprentissage et coaching entre pairs

Espagnol

Conserver la fiche 4

Fiche 5 2004-10-26

Anglais

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
  • Social Psychology
CONT

They also argue that diversity of knowledge enables individuals to make novel associations and linkages involving the focal innovation; this is especially important because process technologies typically require "reinvention" (Rice and Rogers 1980) as part of the assimilation process.

Français

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Psychologie sociale
CONT

L'apprentissage est un processus d’assimilation et d’intégration qui se bâtit graduellement à force de créer des liens et de réorganiser l'information.

Espagnol

Conserver la fiche 5

Fiche 6 2002-04-23

Anglais

Subject field(s)
  • Technical Aids for Persons with Disabilities
OBS

Equipment for movement, strength and balance training.

OBS

ISO code: 03 48 03.

Français

Domaine(s)
  • Aides techniques pour personnes handicapées
OBS

Équipement pour l'apprentissage du mouvement, de la force et de l'équilibre.

OBS

Code ISO : 03 48 03.

Espagnol

Conserver la fiche 6

Fiche 7 2001-11-20

Anglais

Subject field(s)
  • Hospital Furniture
DEF

Biofeedback devices for movement, strength and balance training. Aids providing an audible, visible or tactile signal in response to a specific physical or physiological action.

OBS

ISO code: 03 48 24.

Français

Domaine(s)
  • Mobilier d'hôpital
CONT

Appareils de biofeedback pour l'apprentissage du mouvement, de la force et de l'équilibre. Aides procurant un signal auditif, visuel ou tactile en réponse à une action physique ou physiologique particulière.

OBS

Biofeedback : rétroaction biologique.

OBS

Code ISO : 03 48 24.

Espagnol

Conserver la fiche 7

Fiche 8 2001-11-20

Anglais

Subject field(s)
  • Technical Aids for Persons with Disabilities
OBS

Equipment for movement, strength and balance training.

OBS

ISO code: 03 48 18.

Français

Domaine(s)
  • Aides techniques pour personnes handicapées
OBS

Équipement pour l'apprentissage du mouvement, de la force et de l'équilibre.

OBS

Code ISO : 03 48 18.

Espagnol

Conserver la fiche 8

Fiche 9 2001-11-20

Anglais

Subject field(s)
  • Technical Aids for Persons with Disabilities
OBS

Equipment for movement, strength and balance training.

OBS

ISO code: 03 48 03.

Français

Domaine(s)
  • Aides techniques pour personnes handicapées
OBS

Équipement pour l'apprentissage du mouvement, de la force et de l'équilibre.

OBS

Code ISO : 03 48 03.

Espagnol

Conserver la fiche 9

Fiche 10 1998-06-08

Anglais

Subject field(s)
  • Various Military Titles
  • Military Training
OBS

Air Force Learning Network; AFLN: English title and abbreviation to be used by the Department of National Defence (Air Command, Winnipeg).

Français

Domaine(s)
  • Appellations militaires diverses
  • Instruction du personnel militaire
OBS

Réseau d’apprentissage de la Force aérienne; RAFA : titre et abréviation d’usage obligatoire au ministère de la Défense nationale(Commandement aérien, Winnipeg).

Espagnol

Conserver la fiche 10

Fiche 11 1998-03-03

Anglais

Subject field(s)
  • Nervous System
  • Special-Language Phraseology
CONT

Two cellular mechanisms are hypothesized for associative changes in synaptic strength during learning.

Français

Domaine(s)
  • Système nerveux
  • Phraséologie des langues de spécialité
CONT

Deux mécanismes cellulaires pourraient expliquer les changements associatifs de la force des synapses au cours de l'apprentissage.

Espagnol

Conserver la fiche 11

Fiche 12 1998-03-03

Anglais

Subject field(s)
  • Nervous System
  • Psychology (General)
CONT

Two cellular mechanisms are hypothesized for associative changes in synaptic strength during learning. The pre-post coincidence mechanism, proposed by Donald O. Hebb in 1949, points that coincident activity in the presynaptic and postsynaptic neurons is critical for strengthening the connections between them. The premodulatory coincidence mechanism proposed in 1963, based on studies on the nervous system of the marine snail Aplysia, holds that the connection can be strengthened without activity of the postsynaptic cell when a third neuron, the modulatory neuron, is active at the same time as the presynaptic neuron.

Français

Domaine(s)
  • Système nerveux
  • Psychologie (Généralités)
CONT

Deux mécanismes cellulaires pourraient expliquer les changements associatifs de la force des synapses au cours de l'apprentissage. Dans le mécanisme de coïncidence pré-post, proposé par Donald Hebb en 1949, l'activité simultanée d’un neurone présynaptique et d’un neurone postsynaptique renforcerait la synapse qui les connecte. Dans le mécanisme de coïncidence prémodulatrice, proposé en 1963, la synapse entre deux neurones est renforcée même si le neurone postsynaptique n’ est pas actif, lorsqu'un troisième neurone, le neurone modulateur, est actif en même temps que le neurone présynaptique.

Espagnol

Conserver la fiche 12

Fiche 13 1998-03-03

Anglais

Subject field(s)
  • Nervous System
CONT

Two cellular mechanisms are hypothesized for associative changes in synaptic strength during learning. The pre-post coincidence mechanism, proposed by Donald O. Hebb in 1949, points that coincident activity in the presynaptic and postsynaptic neurons is critical for strengthening the connections between them. The pre-modulatory coincidence mechanism proposed in 1963, based on studies on the nervous system of the marine snail Aplysia, holds that the connection can be strengthened without activity of the postsynaptic cell when a third neuron, the modulatory neuron, is active at the same time as the presynaptic neuron.

Français

Domaine(s)
  • Système nerveux
CONT

Deux mécanismes cellulaires pourraient expliquer les changements associatifs de la force des synapses au cours de l'apprentissage. Dans le mécanisme de coïncidence pré-post, proposé par Donald Hebb en 1949, l'activité simultanée d’un neurone présynaptique et d’un neurone postsynaptique renforcerait la synapse qui les connecte. Dans le mécanisme de coïncidence prémodulatrice, proposé en 1963, la synapse entre deux neurones est renforcée même si le neurone postsynaptique n’ est pas actif, lorsqu'un troisième neurone, le neurone modulateur, est actif en même temps que le neurone présynaptique.

Espagnol

Conserver la fiche 13

Fiche 14 1995-05-04

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
  • Continuing Education
CONT

An environment that develops through time as a partial function of the learner's prior activity may be termed "reactive." It is presently unknown to what extent natural environments are reactive and also whether nonreactive environments (such as offered by television) are sufficient for normal linguistic development.

CONT

In SOPHIE (SOPHisticated Instructional Environment) the pedagogical purpose is different: it is not so much to imitate a dialogue with a human teacher as to provide a reactive learning environment in which the student can try his ideas, have them critiqued, and receive advice. This notion of a reactive learning environment is an important paradigm for the contributions of artificial intelligence to an open-ended use of computers in educational settings. Brown et al. (1982) suggest that computer technology can be used to make experimentation both "easier" and "safer" by simulating environments that capitalize on the motivational value of exploratory problem-solving activities. AI-based supervision can then be provided to make sure that students learn from their experimentation.

CONT

As the description of SOPHIE as a reactive environment implies, it is a system which aims only to respond to the student's inputs. It never takes the initiative....

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
  • Éducation permanente
OBS

Voir force réactive, environnement d’apprentissage.

OBS

réactif: condition morale particulièrement agissante ou révélatrice.

Espagnol

Conserver la fiche 14

Fiche 15 1994-05-19

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
  • Computers and Calculators
DEF

Method in which the network topology remains unmodified.

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
  • Ordinateurs et calculateurs
OBS

Vocabulaire Rint-Nouvelles Technologies de l’information, 1994.

Espagnol

Conserver la fiche 15

Fiche 16 1992-10-22

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
CONT

If a learning system employs an incomplete or incorrect representation for its concepts, it may be searching a rule space that does not contain the desired concept. The system may improve gradually its representation language. This is equivalent to changing the space of rules one is searching.

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
CONT

Modèles généraux des systèmes d’apprentissage. L'un des modèles les plus généraux est le modèle bi-spatial de Simon et Lea [...] comprenant l'espace des exemples et l'espace des règles. Le terme règle est pratique à utiliser mais la description de haut niveau à découvrir à force d’exemples pourrait être d’une autre forme, par exemple la description caractéristique d’un objet ou concept.

Espagnol

Conserver la fiche 16

Fiche 17 1992-10-17

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
CONT

The learning techniques, which have been outlined ..., represent weight-change-only methods (i.e., the network topology remains unmodified). It is also possible to use structure-changing learning schemes.

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
CONT

De 1960 à 1970, un certain nombre d’autre réseaux neuronaux furent développés réalisant l'apprentissage par changement de la force synaptique. Un des premiers exemples et des plus influents a été le perceptron élémentaire.

CONT

On peut rendre beaucoup plus riche la capacité d’apprentissage d’un réseau de neurones à seuil si on ne se limite plus à la seule modification des couplages synaptiques comme support de l’apprentissage. On peut trouver un processus de croissance qui compense ses limites d’apprentissage synaptique.

Espagnol

Conserver la fiche 17

Fiche 18 1992-10-17

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
OBS

Learning in Boltzmann Machines. ... With none of the visible units clamped, ... this distribution represents a free-running (unclamped) system in equilibrium at some temperature....

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
CONT

Si nous considérons(...) le mode de fonctionnement libre original du réseau(neuronal), c'est-à-dire le mode de fonctionnement où aucune unité n’ est forcée au départ, nous en déduisons la nouvelle formulation du problème de l'apprentissage dans une machine de Boltzmann : il s’agit d’égaler les distributions de probabilités des états globaux du réseau observées en mode libre et en mode forcé.

Espagnol

Conserver la fiche 18

Fiche 19 1989-04-20

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle

Espagnol

Conserver la fiche 19

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