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La banque de données terminologiques et linguistiques du gouvernement du Canada.

TANGAGE LACET [48 fiches]

Fiche 1 2018-03-22

Anglais

Subject field(s)
  • Flight Controls (Aeroindustry)
  • Aircraft Airframe
DEF

A movable airfoil or surface, such as an aileron, elevator, ruddervator, flap, trim tab, or rudder, used to control the attitude or motion of an aircraft or missile and to guide it through the air.

OBS

control surface: term standardized by ISO.

OBS

control surface: term officially approved by the International Civil Aviation Organization (ICAO).

Français

Domaine(s)
  • Commandes de vol (Constructions aéronautiques)
  • Cellule d'aéronefs
DEF

Surface manœuvrable en vol dont la fonction primordiale est de commander le mouvement d’un aérodyne en tangage, roulis ou lacet.

OBS

gouvernail : synonyme ancien de gouverne.

OBS

gouverne : terme normalisé par l’ISO.

OBS

gouverne : terme uniformisé par l’Organisation de l’aviation civile internationale (OACI) et par les Comités d’uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes et Maintenance.

PHR

gouverne monobloc

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Mandos de vuelo (Industria aeronáutica)
  • Célula de aeronaves
OBS

timón; superficie de mando: términos aceptados oficialmente por la Organización de Aviación Civil Internacional (OACI).

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Fiche 2 2017-11-16

Anglais

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

Heading indicators ... incorporate spill proof gyros. Because they have a self erecting mechanism, they remain functional in banks, climbs and glides at angles up to 85 degrees. However, in maneuvers exceeding 85 degrees, they give incorrect readings and must be reset.

Français

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

Les conservateurs de cap [...] sont munis d’un gyroscope à l’épreuve du culbutage. Parce qu’ils ont un mécanisme d’autoredressement, ils fonctionnent dans les virages, montées et descentes pouvant atteindre 85 degrés. Toutefois, dans les manœuvres excédant 85 degrés, ils donneront une fausse lecture et devront être réajustés.

OBS

La verticalité de l’axe de la toupie [delta] est approximativement assurée par un érecteur (mécanique, électro-mécanique, pneumatique) produisant une raideur en quadrature de signe convenable.

OBS

[...] l'érection d’un horizon gyroscopique parfait est légèrement plus rapide dans le cas d’une inclinaison en tangage que dans le cas d’une inclinaison en lacet.

Espagnol

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Fiche 3 2015-08-31

Anglais

Subject field(s)
  • Flight Controls (Aeroindustry)
  • Aircraft Maneuvers
DEF

A hinged or movable auxiliary airfoil used to impress a yawing moment to the aircraft.

OBS

rudder: term standardized by ISO.

Français

Domaine(s)
  • Commandes de vol (Constructions aéronautiques)
  • Manœuvres d'aéronefs
OBS

gouverne : Chacun des organes utilisés pour obtenir la rotation d’un aéronef autour de ses trois axes :tangage(gouverne de profondeur), roulis(gouverne latérale), lacet(gouverne de direction) et constitués, généralement par des plans mobiles actionnés par le pilote au moyen du palonnier(lacet) et du manche à balai(tangage et roulis).

OBS

gouvernail : synonyme ancien de gouverne.

OBS

gouverne de direction : terme normalisé par l’ISO.

OBS

gouverne de direction; direction : termes uniformisés par les Comités d’uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes et Maintenance.

OBS

gouvernail de direction : terme uniformisé par le Comité d’uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Maintenance.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Mandos de vuelo (Industria aeronáutica)
  • Maniobras de las aeronaves
DEF

Superficie aerodinámica móvil situada en posición vertical y en el empenaje de cola de un avión que permite realizar el control de guiñada.

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Fiche 4 2015-08-31

Anglais

Subject field(s)
  • Flight Controls (Aeroindustry)
  • Aircraft Maneuvers
DEF

A movable horizontal airfoil, usually attached to the horizontal stabilizer on the tail, that is used to control pitch[;] it usually changes the attitude of the nose, making it move up and down.

OBS

control surface: Any external moveable part of an aircraft designed to help it change orientation or speed, not including the propeller. The most commonly used control surfaces are ailerons, elevator, rudder, flaps, and spoilers.

OBS

elevator: term standardized by ISO and NATO.

PHR

Up-elevator, horizontal elevator.

Français

Domaine(s)
  • Commandes de vol (Constructions aéronautiques)
  • Manœuvres d'aéronefs
DEF

Volet mobile situé sur le bord de fuite du plan horizontal de l’empennage.

CONT

gouverne : Chacun des organes utilisés pour obtenir la rotation d’un aéronef autour de ses trois axes :tangage(gouverne de profondeur), roulis(gouverne latérale), lacet(gouverne de direction) et constitués, généralement, par des plans mobiles actionnés par le pilote au moyen du palonnier(lacet) et du manche à balai(tangage et roulis).

OBS

gouverne de profondeur : terme normalisé par l’ISO et l’OTAN.

OBS

gouverne de profondeur; profondeur : termes uniformisés par le Comité d’uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Mandos de vuelo (Industria aeronáutica)
  • Maniobras de las aeronaves
DEF

Superficie aerodinámica móvil situada en posición horizontal y en el empenaje de cola que permite realizar el control de profundidad.

Conserver la fiche 4

Fiche 5 2015-02-10

Anglais

Subject field(s)
  • Flight Controls (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
DEF

The movement or an aircraft about the vertical axis.

CONT

The aircraft can rotate around three axes: the fore-and-aft axis (or the roll axis); the span-wise (nose-up/nose-down) axis or the pitch axis; and the nose-left/nose-right, or yaw axis.

OBS

yaw axis: term officially approved by the International Civil Aviation Organization (ICAO).

Français

Domaine(s)
  • Commandes de vol (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
DEF

Axe perpendiculaire aux axes de roulis et de tangage.

CONT

[...] il effectue aussi des rotations autour des trois axes liés à la machine : axe de roulis(ou axe longitudinal, basculer droite/gauche), axe de tangage(axe transversal, piqué/cabré) et axe de lacet(axe vertical, rotation droite/gauche). Tous ces déplacements et rotations étant combinables, on imagine que toutes les trajectoires et attitudes instantanées sont possibles sous l'action d’un pilote expérimenté.

OBS

axe de lacet : terme uniformisé par l’Organisation de l’aviation civile internationale (OACI); les Comités d’uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes et Maintenance.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Mandos de vuelo (Industria aeronáutica)
  • Pilotaje y navegación aérea
OBS

eje de guiñada: término aceptado oficialmente por la Organización de Aviación Civil Internacional (OACI).

Conserver la fiche 5

Fiche 6 2014-11-27

Anglais

Subject field(s)
  • Gravity (Physics)
  • Air Transport
CONT

Principle of the centre of gravity (CofG). The centre of gravity of a body is defined as the point at which its total weight may be considered to act as a concentrated force. In a beam the total of the moments on one side of the centre of gravity will equal the total of the moments.

Terme(s)-clé(s)
  • center of gravity

Français

Domaine(s)
  • Pesanteur (Physique)
  • Transport aérien
CONT

Les avions sont généralement munis de deux empennages, l'un horizontal et l'autre vertical, qui ont respectivement pour objet d’assurer la stabilité autour des axes de tangage et de lacet. [...] En outre, pour permettre les évolutions de l'avion autour de son centre de gravité, il est nécessaire de prévoir trois sortes de gouvernes [...]

OBS

centre de gravité; c.g. : terme et abréviation uniformisés par le Comité d’uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes.

Terme(s)-clé(s)
  • cg

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Gravedad (Física)
  • Transporte aéreo
DEF

Punto alrededor del cual pivota un cuerpo cuando es sometido a una fuerza cuyo punto de aplicación no es el propio centro de gravedad.

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Fiche 7 2011-09-28

Anglais

Subject field(s)
  • Flight Controls (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
CONT

A limited-authority monoplex autostabiliser operates in the pitch and roll channels at speeds up to 250 knots.

OBS

roll channel: term officially approved by the International Civil Aviation Organization (ICAO).

PHR

Autopilot roll channel.

Français

Domaine(s)
  • Commandes de vol (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
CONT

Constitution et fonctionnement du pilote automatique [...] un P. A. pourra comporter trois chaînes de pilotage : une chaîne de profondeur [tangage], une chaîne de roulis, une chaîne de lacet. Chacune de ces chaînes de pilotage constitue un servo-mécanisme qui asservit l'avion, autour de l'axe correspondant à des ordres imposés par le pilote humain.

OBS

chaîne de roulis : terme uniformisé par l’Organisation de l’aviation civile internationale (OACI) et par le Comité d’uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes.

PHR

Chaîne de roulis du pilote automatique.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Mandos de vuelo (Industria aeronáutica)
  • Pilotaje y navegación aérea
OBS

Piloto automático.

OBS

canal de balanceo: término aceptado oficialmente por la Organización de Aviación Civil Internacional (OACI).

Conserver la fiche 7

Fiche 8 2011-01-31

Anglais

Subject field(s)
  • Mathematical Geography
  • Remote Sensing
CONT

Planimetric errors are often disregarded with the argument that they do not matter on flat surfaces. ... planimetric errors need attention when scanning systems are used to derive surfaces in rugged topography. Planimetric errors become the primary concern if objects are extracted from a cloud of laser points.

CONT

Our analysis reveals a planimetric positional error as large as 5 km for topographic features. It was found that the positional shifts are not systematic, and consequently, the shape of the terrain was geometrically distorted.

OBS

planimetric error: term used at Natural Resources Canada - Earth Sciences Sector.

Français

Domaine(s)
  • Géographie mathématique
  • Télédétection
DEF

Erreur commise sur la position planimétrique d’un point, résultant de l’erreur graphique et exprimée en tenant compte de l’échelle du document.

CONT

L'INS [système de navigation par inertie] ou centrale inertielle est un appareil qui mesure les trois angles d’attitude de l'avion :lacet, roulis, tangage lors de l'émission laser. [...] L'INS génère principalement des erreurs planimétriques qui peuvent avoir un grand impact sur les erreurs altimétriques surtout en zone urbaine où l'on rencontre souvent des façades verticales.

OBS

erreur planimétrique : terme en usage à Ressources naturelles Canada - Secteur des sciences de la Terre.

Espagnol

Conserver la fiche 8

Fiche 9 2010-03-26

Anglais

Subject field(s)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Flight Controls (Aeroindustry)
DEF

The primary aircraft angles in the state vector; pitch, roll, and yaw.

Français

Domaine(s)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Commandes de vol (Constructions aéronautiques)
CONT

[...] l'attitude d’un avion est généralement indiquée par les valeurs des trois angles de Cardan(roulis), tangage et lacet définies dans un repère de référence [tel que l'horizon terrestre].

OBS

Les gouvernes [...] ont pour rôle de permettre l'exécution des évolutions de l'avion autour du centre de gravité selon trois axes théoriques liés à l'avion : a) la gouverne de direction commande la rotation de l'avion autour de l'axe de lacet. On contrôle ainsi la symétrie de l'écoulement ;b) les ailerons commandent la rotation de l'avion autour de l'axe de roulis. On contrôle ainsi l'inclinaison et par conséquent l'équilibre latéral; c) les gouvernes de profondeur commandent la rotation de l'avion autour de l'axe de tangage. On contrôle ainsi l'assiette longitudinale(à piquer ou à cabrer) et par conséquent l'équilibre longitudinal. Les empannages [sont] des surfaces aérodynamiques fixes de stabilisation. On distingue : a) la dérive qui assure une stabilisation autour de l'axe de lacet; b) l'empennage horizontal(ou plan fixe arrière) qui assure une stabilisation longitudinale.

OBS

attitude : terme uniformisé par les Comités d’uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes et Maintenance.

Espagnol

Conserver la fiche 9

Fiche 10 2008-09-05

Anglais

Subject field(s)
  • Aircraft Maneuvers
  • Flight Controls (Aeroindustry)
CONT

The upper rudder is electric and receives input from the yaw stability augmentation system. The lower rudder receives input from the Flight Guidance System.

Français

Domaine(s)
  • Manœuvres d'aéronefs
  • Commandes de vol (Constructions aéronautiques)
OBS

On étudie la stabilité d’un aéronef sur trois axes : la stabilité en lacet, capacité de l'aéronef à conserver sa direction [;] la stabilité en tangage, capacité de l'aéronef à conserver son assiette [;] la stabilité en roulis, capacité de l'aéronef à conserver son inclinaison en ligne droite et en virage.

OBS

système d’augmentation de stabilité en lacet ; SAS lacet : termes uniformisés par le Comité d’uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes.

Espagnol

Conserver la fiche 10

Fiche 11 2008-05-28

Anglais

Subject field(s)
  • Machine-Tooling (Metallurgy)
  • Automatic Control (Machine Tools)
CONT

The Stewart platform consists of two plates connected by six mobile and extensible legs. The lower or base plate is immobile. The upper or mobile plate has six degrees of freedom, three rotational and three translational. The platform is highly stable and easy to control. The platform's six legs each have two parts, an upper and a lower leg, with a piston-like cylindrical DoF between each pair of parts. The legs are connected to the base plate and the top plate by universal joints at each end of each leg. (These universals are not just sets of abstract DoFs. Each also contains a spider-like body, while also having two DoFs.) The upper part of each leg can slide into and out of the lower leg, allowing each leg to be varied in length. The position and orientation of the mobile platform (top plate) varies depending on the lengths to which the six legs are separately adjusted. Once the top is connected to the legs, the entire Stewart platform assembly has 36 DoFs. Only six DoFs are independent, the same as the top plate would have if it were disconnected. You can think of these independent DoFs as the six adjustable leg lengths or as equivalent to the six DoFs of the mobile plate.

OBS

Geodetic Technology trademarked "hexapod" for a Stewart platform in a machine tool context. However, apparently this has not stopped other machine tool manufacturers from using the term. A Free CNC software package, the Enhanced Machine Controller (EMC) [1] is capable of driving a stewart platform using standard G-codes such as used for milling machines, etc.

Français

Domaine(s)
  • Usinage (Métallurgie)
  • Commandes automatiques (Machines-outils)
CONT

La plateforme de Stewart [...] est un type de robot parallèle constitué de six actionneurs. Elle a six degrés de liberté : les trois coordonnées de translation ainsi que les angles de tangage, roulement et lacet(Angles d’Euler). Les six jambes sont actionnées pour changer de longueur et [faire] varier l'orientation de la plateforme [...]

OBS

Les plateformes de Stewart ont des applications dans la technologie des machine-outils et des grue, la recherche sous-marine, la simulation de vol, les antennes paraboliques, les télescopes et la chirurgie orthopédique.

Espagnol

Conserver la fiche 11

Fiche 12 2007-11-27

Anglais

Subject field(s)
  • Aircraft Airframe
  • Landing Gear (Aeroindustry)
  • Aircraft Maneuvers
DEF

[A device] used for the suppression of unfavorable characteristics or behavior.

PHR

Pitch, roll, yaw damper.

PHR

Shock damper.

Français

Domaine(s)
  • Cellule d'aéronefs
  • Atterrisseur (Constructions aéronautiques)
  • Manœuvres d'aéronefs
DEF

Dispositif destiné à atténuer les effets indésirables.

OBS

Ce dispositif peut être mécanique, électrique, hydraulique ou pneumatique.

OBS

L’emploi de ce terme est recommandé par le Ministère de la défense de la France.

OBS

amortisseur : terme accepté par le Comité d’étude de la terminologie des cartes de travail du DC-9.

OBS

amortisseur : terme uniformisé par le Comité d’uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes.

PHR

Amortisseur de lacet, de roulis, de tangage.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Célula de aeronaves
  • Tren de aterrizaje (Industria aeronáutica)
  • Maniobras de las aeronaves
Conserver la fiche 12

Fiche 13 2007-04-05

Anglais

Subject field(s)
  • Launching and Space Maneuvering
CONT

The gyropilot, commonly called an automatic pilot (q.v.), consists basically of three devices, each of which detects disturbances for the aircraft in one plane and corrects for these disturbances by moving the appropriate control: the rudder control for azimuth and sudden change in heading (yaw) disturbances, aileron control for roll disturbance, and elevator control for pitch disturbance.

Français

Domaine(s)
  • Lancement et manœuvres dans l'espace
CONT

La stéréoscopie est obtenue à partir de visées acquises selon des dépointages latéraux différents [...]. De ce fait les deux images du couple sont acquises au cours d’orbites différentes. [...] La stéréoscopie latérale est affectée par les perturbations d’attitude en roulis. [...] La stéréoscopie longitudinale est affectée par les perturbations d’attitude en tangage et lacet.

Espagnol

Conserver la fiche 13

Fiche 14 2007-04-05

Anglais

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
  • Spacecraft
CONT

Each SRB [solid rocket booster] contains two RGAs [rate gyro assembly], with each RGA containing one pitch and one yaw gyro. These provide an output proportional to angular rates about the pitch and yaw axes to the orbiter computers and guidance, navigation and control system during first-stage ascent flight in conjunction with the orbiter roll rate gyros until SRB separation.

Terme(s)-clé(s)
  • yawing gyro
  • yawing gyroscope

Français

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
  • Engins spatiaux
CONT

Les premiers vols se sont avérés critiques surtout que nous n’ avions qu'un gyro en tangage, pas de barre de Bell et une tête rigide. [...] pour le confort de pilotage, un gyro de lacet s’est vite avéré indispensable.

Espagnol

Conserver la fiche 14

Fiche 15 2007-02-05

Anglais

Subject field(s)
  • Astronautics
CONT

The local orbital reference system is defined at each point of the orbit by three unit vectors. These vectors are derived from the satellite position and velocity vectors: Vector L is colinear with position vector P (on the axis between the Earth's centre and the satellite). It defines the yaw axis. Vector T is perpendicular to the orbital plane (vector L, vector V). It defines the pitch axis. Vector R completes the set of orthogonal axes. It lies in the plane defined by Vectors L and V and defines the roll axis. It does not coincide exactly with the velocity vector due to the eccentricity of the orbit.

CONT

Spacecraft axes. The three orthogonal axes of rotation: roll, pitch and yaw. If the spacecraft has a recognisable longitudinal axis or a specified forward direction of flight, the axes are analogous to those of an aircraft, where the roll axis is the longitudinal axis; the pitch axis is in the plane of the wings; and the yaw axis is the "vertical" axis, orthogonal to both the roll and pitch axes. The axes are mutually perpendicular, with an "origin" at the vehicle's centre of mass. For a winged spacecraft such as a Space Shuttle, the similarity with an aircraft is obvious. For expendable launch vehicles the roll axis is the axis which is vertical at launch and the other axes are more-or-less arbitrarily assigned since the vehicle rotates about the roll axis in flight. ... The axes of a cylindrical spacecraft (e.g. Apollo, Suyuz, etc.) are similar to those of an ELV [Expendable Launch Vehicle] at launch, but one orbit assume the axis-definition of an aircraft (i.e. defined relative to the pilot's seat). The axes of a satellite mirror those of an aircraft "flying along the orbital arc": the roll axis is aligned with the direction of travel; the yaw axis passes through the sub-satellite point; and the pitch axis is orthogonal to the other two. For a satellite in an equatorial orbit, the pitch axis is aligned approximately with the Earth's spin axis. The pitch axis is also the spin axis for the spin-stabilised satellite.

OBS

In the compilation of engineering drawings the three orthogonal axes are often labelled in Cartesian fashion: x=roll, y=pitch, z=yaw. For the three-axis stabilised spacecraft, the x-axis and y-axis are otherwise known as the east-west and north-south axes, respectively; the z-axis passes through the sub-satellite point. This leads to the definition of the box-shaped satellite's faces as follows: the "plus-x face" faces east; the "minus-x face" faces west; +y faces south; -y faces north; +z is the Earth-pointing face; and -z is the "anti-Earth face."

OBS

roll axis; axis of roll: terms officially approved by the International Space Station official approval Group (ISSOAG) and by the RADARSAT-2 Terminology Approval Group (RTAG).

Français

Domaine(s)
  • Astronautique
CONT

Le repère orbital local est défini en chaque point de l'orbite par les trois vecteurs unitaires. Ces vecteurs sont construits à partir du vecteur position et du vecteur vitesse du satellite : le vecteur L est colinéaire au vecteur position P(sur l'axe centre Terre, satellite). Il définit l'axe de lacet. Le vecteur T est perpendiculaire au plan de l'orbite(vecteur L, vecteur V). Il définit l'axe de tangage. Le vecteur R complète le trièdre. Il appartient au plan(vecteur L, vecteur V) et définit l'axe de roulis. Il ne coïncide pas exactement avec le vecteur vitesse à cause de l'excentricité de l'orbite.

OBS

axe de roulis : terme uniformisé par le Groupe de travail de la terminologie de la Station spatiale internationale (GTTSSI) et par le Groupe de travail de la terminologie de RADARSAT-2 (GTTR).

Espagnol

Conserver la fiche 15

Fiche 16 2007-02-05

Anglais

Subject field(s)
  • Launching and Space Maneuvering
CONT

The local orbital reference system is defined at each point of the orbit by three unit vectors. These vectors are derived from the satellite position and velocity vectors: Vector L is colinear with position vector P (on the axis between the Earth's centre and the satellite). It defines the yaw axis. Vector T is perpendicular to the orbital plane (vector L, vector V). It defines the pitch axis. Vector R completes the set of orthogonal axes. It lies in the plane defined by Vectors L and V and defines the roll axis. It does not coincide exactly with the velocity vector due to the eccentricity of the orbit.

CONT

Spacecraft axes. The three orthogonal axes of rotation: roll, pitch and yaw. If the spacecraft has a recognisable longitudinal axis or a specified forward direction of flight, the axes are analogous to those of an aircraft, where the roll axis is the longitudinal axis; the pitch axis is in the plane of the wings; and the yaw axis is the "vertical" axis, orthogonal to both the roll and pitch axes. The axes are mutually perpendicular, with an "origin" at the vehicle's centre of mass. For a winged spacecraft such as a Space Shuttle, the similarity with an aircraft is obvious. For expendable launch vehicles the roll axis is the axis which is vertical at launch and the other axes are more-or-less arbitrarily assigned since the vehicle rotates about the roll axis in flight. ... The axes of a cylindrical spacecraft (e.g. Apollo, Suyuz, etc.) are similar to those of an ELV [Expendable Launch Vehicle] at launch, but one orbit assume the axis-definition of an aircraft (i.e. defined relative to the pilot's seat). The axes of a satellite mirror those of an aircraft "flying along the orbital arc": the roll axis is aligned with the direction of travel; the yaw axis passes through the sub-satellite point; and the pitch axis is orthogonal to the other two. For a satellite in an equatorial orbit, the pitch axis is aligned approximately with the Earth's spin axis. The pitch axis is also the spin axis for the spin-stabilised satellite.

OBS

In the compilation of engineering drawings the three orthogonal axes are often labelled in Cartesian fashion: x=roll, y=pitch, z=yaw. For the three-axis stabilised spacecraft, the x-axis and y-axis are otherwise known as the east-west and north-south axes, respectively; the z-axis passes through the sub-satellite point. This leads to the definition of the box-shaped satellite's faces as follows: the "plus-x face" faces east; the "minus-x face" faces west; +y faces south; -y faces north; +z is the Earth-pointing face; and -z is the "anti-Earth face."

OBS

pitch axis: term officially approved by the International Space Station official approval Group (ISSOAG) and by the RADARSAT-2 Terminology Approval Group (RTAG).

Français

Domaine(s)
  • Lancement et manœuvres dans l'espace
CONT

Le repère orbital local est défini en chaque point de l'orbite par les trois vecteurs unitaires. Ces vecteurs sont construits à partir du vecteur position et du vecteur vitesse du satellite : Le vecteur L est colinéaire au vecteur position P(sur l'axe centre Terre, satellite). Il définit l'axe de lacet. Le vecteur T est perpendiculaire au plan de l'orbite(vecteur L, vecteur V). Il définit l'axe de tangage. Le vecteur R complète le trièdre. Il appartient au plan(vecteur L, vecteur V) et définit l'axe de roulis. Il ne coïncide pas exactement avec le vecteur vitesse à cause de l'excentricité de l'orbite.

OBS

axe de tangage : terme uniformisé par le Groupe de travail de la terminologie de la Station spatiale internationale (GTTSSI) et par le Groupe de travail de la terminologie de RADARSAT-2.

Espagnol

Conserver la fiche 16

Fiche 17 2007-01-31

Anglais

Subject field(s)
  • Launching and Space Maneuvering
DEF

Satellite steering that facilitates image processing and that has a zero-doppler shift at beam centre.

CONT

The ERS-1 [European Remote Sensing Satellite] and ERS-2 SAR [synthetic aperture radar] platforms employ yaw steering of the radar in order to maintain the Doppler centroid of the data within 1/2 of the pulse repetition frequency of the SAR.

Français

Domaine(s)
  • Lancement et manœuvres dans l'espace
DEF

Pilotage d’un satellite qui facilite le traitement d’images et produit une variation Doppler nulle au centre du faisceau.

CONT

Le moteur pivote sur deux axes, permettant le pilotage en lacet et le tangage.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Lanzamiento y maniobras en el espacio
Conserver la fiche 17

Fiche 18 2006-06-27

Anglais

Subject field(s)
  • Launching and Space Maneuvering
DEF

The rotation of a vehicle about its vertical (Z) axis, i.e. movement in azimuth.

CONT

The local orbital reference system is defined at each point of the orbit by three unit vectors. These vectors are derived from the satellite position and velocity vectors: vector L is colinear with position vector P (on the axis between the Earth's centre and the satellite). It defines the yaw axis. Vector T is perpendicular to the orbital plane (vector L, vector V). It defines the pitch axis. Vector R completes the set of orthogonal axes. It lies in the plane defined by vectors L and V and defines the roll axis. It does not coincide exactly with the velocity vector due to the eccentricity of the orbit.

OBS

yaw: term officially approved by the International Space Station Official Approval Group (ISSOAG) and by the RADARSAT-2 Terminology Approval Group (RTAG).

Français

Domaine(s)
  • Lancement et manœuvres dans l'espace
DEF

Mouvement d’un corps autour d’un axe perpendiculaire aux axes de roulis et de tangage.

CONT

Le repère orbital local est défini en chaque point de l'orbite par les trois vecteurs unitaires. Ces vecteurs sont construits à partir du vecteur position et du vecteur vitesse du satellite : Le vecteur L est colinéaire au vecteur position P(sur l'axe centre Terre, satellite). Il définit l'axe de lacet. Le vecteur T est perpendiculaire au plan de l'orbite(vecteur L, vecteur V). Il définit l'axe de tangage. Le vecteur R complète le trièdre. Il appartient au plan(vecteur L, vecteur V) et définit l'axe de roulis. Il ne coïncide pas exactement avec le vecteur vitesse à cause de l'excentricité de l'orbite.

OBS

lacet : terme uniformisé par le Groupe de travail de la terminologie de la Station spatiale internationale (GTTSSI) et par le Groupe de travail de la terminologie de RADARSAT-2 (GTTR).

Espagnol

Conserver la fiche 18

Fiche 19 2006-02-23

Anglais

Subject field(s)
  • Simulation (Cybernetic Systems)
DEF

Six different measurements that can be assigned to any one movement.

OBS

Any one movement may entail changes in as many as 3 spatial positions (horizontal, vertical and depth) and 3 degrees of orientation (rotation, yaw and pitch). This is used in tracking mechanisms.

Français

Domaine(s)
  • Simulation (Systèmes cybernétiques)
DEF

Six mesures différentes que l’on peut attribuer à n’importe quel mouvement.

OBS

N'importe quel mouvement peut donner lieu à des changements jusqu'à 3 positions spatiales(horizontale, verticale et profondeur) et 3 degrés d’orientation(rotation, tangage et lacet). Cette caractéristique est surtout intégrée dans les mécanismes de poursuite.

Espagnol

Conserver la fiche 19

Fiche 20 2005-04-25

Anglais

Subject field(s)
  • Radar, Radio Guidance and Goniometry
  • Spacecraft
OBS

With this type of antenna, the result is a line-by-line image, formed independently, each being a beam echo in the vertical plane, perpendicular to velocity, affected neither by pitch nor yaw.

OBS

real-aperture imaging radar: term officially approved by the RADARSAT-2 Terminology Approval Group (RTAG).

Français

Domaine(s)
  • Radar, radioguidage et radiogoniométrie
  • Engins spatiaux
CONT

Le radar imageur à antenne réelle acquiert les lignes de l'image indépendamment les unes des autres : chacune d’elle est l'écho d’un faisceau qui se trouve dans un plan vertical perpendiculaire à la vitesse, mais qui est affecté par les mouvements de tangage et de lacet(le roulis n’ a pas d’effet car il ne modifie pas la distance mesurée).

OBS

radar imageur à antenne réelle : terme uniformisé par le Groupe de travail de la terminologie de RADARSAT-2 (GTTR).

Espagnol

Conserver la fiche 20

Fiche 21 2003-12-08

Anglais

Subject field(s)
  • Space Exploration Equipment and Tools
CONT

There are two JOD's [Joint One-Degree-of-Freedom] in the shoulder joint which allow the whole arm to pitch (up and down motion) and yaw (side to side motion).

OBS

shoulder joint: term officially approved by the International Space Station official approval Group (ISSOAG).

Français

Domaine(s)
  • Équipement et outillage d'exploration spatiale
CONT

L'articulation de l'épaule du télémanipulateur a une capacité de deux DDL [degré de liberté], ce qui permet au bras d’effectuer des mouvements de tangage(de haut en bas) et de lacet(de gauche à droite).

OBS

articulation de l’épaule : terme uniformisé par le Groupe de travail de la terminologie de la Station spatiale internationale (GTTSSI).

Espagnol

Conserver la fiche 21

Fiche 22 2002-07-16

Anglais

Subject field(s)
  • General Mechanics (Physics)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
DEF

A rotational axis that provides a degree-of-freedom.

DEF

Of a gyro: an axis about which a gimbal provides a degree of freedom.

Terme(s)-clé(s)
  • axis-of-freedom

Français

Domaine(s)
  • Mécanique générale (Physique)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
CONT

Quelles sont les possibilités de mouvement d’un corps dans l'espace ? Il y a 6 axes de liberté. D'abord en translation : Avant-arrière(X) ;Droite-gauche(Y) ;Haut-bas(Z). Et, en rotation : Basculer d’avant en arrière(Tangage) ;Basculer de droite à gauche(Roulis) ;Pivoter comme les aiguilles d’une montre(Lacet).

Espagnol

Conserver la fiche 22

Fiche 23 2002-07-12

Anglais

Subject field(s)
  • Space Exploration Equipment and Tools
CONT

There are ... three [JOD's (one-degree-of-freedom]) the wrist joint to allow the tip of the arm to pitch, yaw and roll (rotating motion).

OBS

wrist joint: term officially approved by the International Space Station official approval Group (ISSOAG).

Français

Domaine(s)
  • Équipement et outillage d'exploration spatiale
CONT

[L'articulation] du poignet, à trois DDL [one-degree of freedom], assure [au] télémanipulateur [...] des capacités de tangage, de lacet et de roulis(mouvement de rotation).

OBS

articulation du poignet : terme uniformisé par le Groupe de travail de la terminologie de la Station spatiale internationale (GTTSSI).

Espagnol

Conserver la fiche 23

Fiche 24 2002-06-25

Anglais

Subject field(s)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Ship Piloting
CONT

The gyropilot, commonly called an automatic pilot (q.v.), consists basically of three devices, each of which detects disturbances for the aircraft in one plane and corrects for these disturbances by moving the appropriate control: the rudder control for azimuth and sudden change in heading (yaw) disturbances, aileron control for roll disturbance, and elevator control for pitch disturbance.

Français

Domaine(s)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Pilotage des navires
CONT

La stéréoscopie est obtenue à partir de visées acquises selon des dépointages latéraux différents [...]. De ce fait les deux images du couple sont acquises au cours d’orbites différentes. [...] La stéréoscopie latérale est affectée par les perturbations d’attitude en roulis. [...] La stéréoscopie longitudinale est affectée par les perturbations d’attitude en tangage et lacet.

OBS

L’atmosphère dans laquelle se déplace un avion n’est pas immobile. Elle est le siège de divers mouvements dont certains sont de grande échelle, comme le vent, et d’autres d’échelle beaucoup plus réduite, comme les turbulences ou encore les perturbations créées par les avions eux-mêmes. En effet lorsqu’un avion se déplace il crée un sillage constitué de deux gros tourbillons contrarotatifs qui prennent naissance aux extrémités des ailes et dont l’intensité décroît lentement. Toutes ces perturbations vont affecter le vol de l’avion. Elles peuvent créer, en particulier, des déplacements verticaux et des mouvements de roulis dangereux, surtout s’ils se produisent à proximité du sol au cours des phases de décollage ou d’atterrissage.

Espagnol

Conserver la fiche 24

Fiche 25 2001-08-13

Anglais

Subject field(s)
  • Applications of Electronics
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Launching and Space Maneuvering
CONT

During heading align, the rotor of the resolver is positioned so that it transforms the N-S and E-W liquid level signals into pitch and roll components which are referenced to heading. The pitch component is amplified, demodulated and summed with amplified and demodulated feedback signals from the VG [vertical gyro] roll and pitch pickoffs and the pitch synchro. The combined signal is then modulated, amplified and converted to DC [direct current] to drive the platform pitch gimbal torque motor until the input signals are nulled.

CONT

Gyroscope drive consisting of: gas bottle and locking mechanism, roll pickoff, pitch pickoff and pickoff electronic.

OBS

pick-off: A device used to convert mechanical motion into a proportional electric signal.

Terme(s)-clé(s)
  • roll pick-off

Français

Domaine(s)
  • Applications de l'électronique
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Lancement et manœuvres dans l'espace
CONT

Les capteurs mesurant des angles autour d’axes proches de l'axe X du satellite sont généralement qualifiés de capteurs de roulis, les capteurs mesurant des angles autour d’axes proches de l'axe Y sont de même qualifiés de capteurs de tangage, et les capteurs mesurant des angles autour d’axes proches de l'axe Z sont qualifiés de capteurs de lacet. Ceci ne signifie pas que ces capteurs mesurent des angles de Cardan à partir d’un repère de référence inertiel, ils peuvent très bien mesurer par exemple un angle dièdre entre le plan(X, Z) et le plan(X, Soleil), on parlera dans ce cas d’un capteur de roulis Soleil.

CONT

Durant l’alignement sur le cap, le rotor du résolver est mis en position de telle sorte qu’il transforme les signaux des niveaux à liquide N.-S. et E.-O. en composantes de tangage et de roulis en référence au cap. La composante de tangage est amplifiée, démodulée et composée avec des signaux de réaction amplifiés et démodulés venant des capteurs de roulis et de tangage du VG [gyroscope directionnel] et du synchro de tangage. Ce signal composé est alors modulé, amplifié et converti en courant continu pour entraîner le moteur couple du cardan de tangage de la plate-forme jusqu’à ce que les signaux d’entrée soient annulés.

OBS

Quand le véhicule est connecté à un PC par un lien, l'interface permet d’agir directement sur les actionneurs(propulseur et gouvernes). Cette interface permet aussi de visualiser en temps réel, les données issues des capteurs : roulis, tangage, lacet, profondeur, vitesse de roulis et de tangage, ainsi que d’afficher les coordonnées fournies par le récepteur GPS.

Espagnol

Conserver la fiche 25

Fiche 26 2001-08-13

Anglais

Subject field(s)
  • Applications of Electronics
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
CONT

During heading align, the rotor of the resolver is positioned so that it transforms the N-S and E-W liquid level signals into pitch and roll components which are referenced to heading. The pitch component is amplified, demodulated and summed with amplified and demodulated feedback signals from the VG [vertical gyro] roll and pitch pickoffs and the pitch synchro. The combined signal is then modulated, amplified and converted to DC [direct current] to drive the platform pitch gimbal torque motor until the input signals are nulled.

CONT

The AUTOFLUG FGC T is a cold-gas driven free displacement gyroscope concerning roll axis and yaw (pitch) axis. The FGC T consists of the following subassemblies: Gyroscope housing, gimbal bolt mechanism, gimbal system. Gyroscope drive consisting of: gas bottle and locking mechanism, roll pickoff, pitch pickoff and pickoff electronic.

Terme(s)-clé(s)
  • pitch pick-off

Français

Domaine(s)
  • Applications de l'électronique
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
CONT

Les capteurs mesurant des angles autour d’axes proches de l'axe X du satellite sont généralement qualifiés de capteurs de roulis, les capteurs mesurant des angles autour d’axes proches de l'axe Y sont de même qualifiés de capteurs de tangage, et les capteurs mesurant des angles autour d’axes proches de l'axe Z sont qualifiés de capteurs de lacet. Ceci ne signifie pas que ces capteurs mesurent des angles de Cardan à partir d’un repère de référence inertiel, ils peuvent très bien mesurer par exemple un angle dièdre entre le plan(X, Z) et le plan(X, Soleil), on parlera dans ce cas d’un capteur de roulis Soleil.

CONT

Durant l’alignement sur le cap, le rotor du résolver est mis en position de telle sorte qu’il transforme les signaux des niveaux à liquide N.-S. et E.-O. en composantes de tangage et de roulis en référence au cap. La composante de tangage est amplifiée, démodulée et composée avec des signaux de réaction amplifiés et démodulés venant des capteurs de roulis et de tangage du VG [gyroscope directionnel] et du synchro de tangage. Ce signal composé est alors modulé, amplifié et converti en courant continu pour entraîner le moteur couple du cardan de tangage de la plate-forme jusqu’à ce que les signaux d’entrée soient annulés.

OBS

Quand le véhicule est connecté à un PC par un lien, l'interface permet d’agir directement sur les actionneurs(propulseur et gouvernes). Cette interface permet aussi de visualiser en temps réel, les données issues des capteurs : roulis, tangage, lacet, profondeur, vitesse de roulis et de tangage, ainsi que d’afficher les coordonnées fournies par le récepteur GPS.

Espagnol

Conserver la fiche 26

Fiche 27 2001-08-13

Anglais

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

The basic attitude sensor was the three-gyro inertial reference package. It contained two air-tight integrating gyro units to sense pitch and yaw, and one miniature integrating gyro unit to sense roll. The pitch and roll gyros were torqued by signals obtained by two Barnes mod IIA infrared horizon sensors. Gyrocompassing oriented the vehicle to an orbit plane yaw reference by detecting a component of the programmed pitch rate through the roll horizon sensor. The geocentric pitch rate (typically 4 deg/min, for a low-altitude orbit) was programmed as a constant torque to the pitch gyro. This pitch component, if a yaw error was present, would be sensed differentially when compared with the roll components of the two horizon-sensor heads. The differential would be seen as a function of yaw error.

CONT

During heading align, the rotor of the resolver is positioned so that it transforms the N-S and E-W liquid level signals into pitch and roll components which are referenced to heading. The pitch component is amplified, demodulated and summed with amplified and demodulated feedback signals from the VG [vertical gyro] roll and pitch pickoffs and the pitch synchro. The combined signal is then modulated, amplified and converted to DC [direct current] to drive the platform pitch gimbal torque motor until the input signals are nulled.

Français

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

Durant l’alignement sur le cap, le rotor du résolver est mis en position de telle sorte qu’il transforme les signaux des niveaux à liquide N.-S. et E.-O. en composantes de tangage et de roulis en référence au cap. La composante de tangage est amplifiée, démodulée et composée avec des signaux de réaction amplifiés et démodulés venant des capteurs de roulis et de tangage du VG [gyroscope directionnel] et du synchro de tangage. Ce signal composé est alors modulé, amplifié et converti en courant continu pour entraîner le moteur couple du cardan de tangage de la plate-forme jusqu’à ce que les signaux d’entrée soient annulés.

CONT

Il s’agit de la rotation galiléenne mais [...] la rotation à annuler quand on souhaite obtenir un pointage Terre parfait est la rotation relative au repère orbital de composantes en roulis, tangage et lacet.

Espagnol

Conserver la fiche 27

Fiche 28 2001-08-13

Anglais

Subject field(s)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Launching and Space Maneuvering
CONT

The basic attitude sensor was the three-gyro inertial reference package. It contained two air-tight integrating gyro units to sense pitch and yaw, and one miniature integrating gyro unit to sense roll. The pitch and roll gyros were torqued by signals obtained by two Barnes mod IIA infrared horizon sensors. Gyrocompassing oriented the vehicle to an orbit plane yaw reference by detecting a component of the programmed pitch rate through the roll horizon sensor. The geocentric pitch rate (typically 4 deg/min, for a low-altitude orbit) was programmed as a constant torque to the pitch gyro. This pitch component, if a yaw error was present, would be sensed differentially when compared with the roll components of the two horizon-sensor heads. The differential would be seen as a function of yaw error.

CONT

During heading align, the rotor of the resolver is positioned so that it transforms the N-S and E-W liquid level signals into pitch and roll components which are referenced to heading. The pitch component is amplified, demodulated and summed with amplified and demodulated feedback signals from the VG [vertical gyro] roll and pitch pickoffs and the pitch synchro. The combined signal is then modulated, amplified and converted to DC [direct current] to drive the platform pitch gimbal torque motor until the input signals are nulled.

Français

Domaine(s)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Lancement et manœuvres dans l'espace
CONT

Durant l’alignement sur le cap, le rotor du résolver est mis en position de telle sorte qu’il transforme les signaux des niveaux à liquide N.-S. et E.-O. en composantes de tangage et de roulis en référence au cap. La composante de tangage est amplifiée, démodulée et composée avec des signaux de réaction amplifiés et démodulés venant des capteurs de roulis et de tangage du VG [gyroscope directionnel] et du synchro de tangage. Ce signal composé est alors modulé, amplifié et converti en courant continu pour entraîner le moteur couple du cardan de tangage de la plate-forme jusqu’à ce que les signaux d’entrée soient annulés.

CONT

[...] il s’agit de la rotation galiléenne mais [...] la rotation à annuler quand on souhaite obtenir un pointage Terre parfait est la rotation relative au repère orbital de composantes en roulis, tangage et lacet.

Espagnol

Conserver la fiche 28

Fiche 29 2001-06-21

Anglais

Subject field(s)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Ship Piloting
CONT

The gyropilot, commonly called an automatic pilot (q.v.), consists basically of three devices, each of which detects disturbances for the aircraft in one plane and corrects for these disturbances by moving the appropriate control: the rudder control for azimuth and sudden change in heading (yaw) disturbances, aileron control for roll disturbance, and elevator control for pitch disturbance. In modern gyropilots rate detection forms the principal reference and displacements detection plays a secondary role. In such designs yaw disturbance is detected by a rate gyroscope and the change in heading is detected by the associated gyrocompass.

OBS

yaw: The rotational or oscillatory movement of a ship, aircraft, rocket, or the like about a vertical axis.

Français

Domaine(s)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Pilotage des navires
CONT

La stéréoscopie est obtenue à partir de visées acquises selon des dépointages latéraux différents [...]. De ce fait les deux images du couple sont acquises au cours d’orbites différentes. [...] La stéréoscopie latérale est affectée par les perturbations d’attitude en roulis. [...] La stéréoscopie longitudinale est affectée par les perturbations d’attitude en tangage et lacet.

Espagnol

Conserver la fiche 29

Fiche 30 2001-06-21

Anglais

Subject field(s)
  • Measuring Instruments (Engineering)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Navigation Instruments
  • Launching and Space Maneuvering
CONT

Precision gyroscopes. For high-accuracy applications the gyroscope must be free of extraneous sources of forces or torques, as the instrument cannot differentiate bearing torques generated by friction or torques caused by unbalances of the rotating member and its supporting structure from true input motions. Various construction techniques are used to circumvent these problems, leading to numerous types of gyroscopes, the most important of which are ... [:] Floated gyroscope... Two-degree-of-freedom, dry, tuned-gimbal gyroscope... Electrostatically suspended gyro... Laser gyro.

Français

Domaine(s)
  • Instruments de mesure (Ingénierie)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Instruments de navigation
  • Lancement et manœuvres dans l'espace
CONT

Les systèmes de navigation par inertie les plus récents ont remplacé les gyroscopes de précision par des détecteurs au laser qui mesurent les mouvements de l'aéronef par rapport aux trois axes, c'est-à-dire tangage, roulis et lacet. Même s’ils ne sont pas plus précis que les gyroscopes conventionnels, les lasers ont, en revanche, une durée d’utilisation beaucoup plus longue entre les révisions [...]

Terme(s)-clé(s)
  • gyroscope de haute précision

Espagnol

Conserver la fiche 30

Fiche 31 2000-07-12

Anglais

Subject field(s)
  • Geological Research and Exploration
  • Oil Drilling
DEF

The motion of a mobile, offshore drilling rig in a linear direction from side to side or perpendicular to a line through the center line of the rig; especially, the side-to-side motion when the rig is moored in a seaway.

CONT

Heave (up and down), sway (sideways), and surge (fore and aft) are translational movements in which the ship moves bodily. ... Roll, pitch and yaw are rotational motions about different axes in which the ship's center of gravity is not displaced.

Français

Domaine(s)
  • Recherches et prospections géologiques
  • Forage des puits de pétrole
DEF

Mouvement de translation transversale bâbord-tribord.

DEF

Un des 6 degrés de liberté d’un corps libre en mouvement, les autres étant le cavalement(surge), le lacet(yaw), le tangage(pitch), le roulis(roll), et le pilonnement(heave).

Espagnol

Conserver la fiche 31

Fiche 32 2000-07-12

Anglais

Subject field(s)
  • River and Sea Navigation
  • Oil Drilling
DEF

The motion of a mobile, offshore drilling rig in a direction in line with the centerline of the rig; especially the front-to-back motion of the rig when it is moored in a seaway.

DEF

Bow/stern translational motion.

Français

Domaine(s)
  • Navigation fluviale et maritime
  • Forage des puits de pétrole
DEF

[D’un navire ou d’une plate-forme de forage] : mouvement de translation longitudinale avant-arrière.

OBS

Un des 6 degrés de liberté d’un corps libre en mouvement, les autres étant l'embardée(sway), le lacet(yaw), le tangage(pitch), le roulis(roll) et le pilonnement(heave).

Espagnol

Conserver la fiche 32

Fiche 33 2000-03-27

Anglais

Subject field(s)
  • Fluid Mechanics and Hydraulics (Physics)
  • Shipbuilding
  • Equipment (Oil and Natural Gas Extraction)
DEF

The motion of a ship or floating, offshore drilling rig as it moves vertically up and down.

OBS

heaving: Vertical motion of a ship, as distinguished from pitching.

OBS

According to BAKOC 66 and ENSCI 77, "heave" or "heaving" designate both the vertical rise and fall of a ship and its rectilinear movement, whereas AUTEC 69 makes a distinction between the rectilinear movement ("mouvement principal") and the vertical rise and fall ("pilonnement"), which is seen as a "mouvement secondaire".

Terme(s)-clé(s)
  • ship's heave

Français

Domaine(s)
  • Mécanique des fluides et hydraulique (Physique)
  • Constructions navales
  • Outillage (Extraction du pétrole et du gaz)
DEF

Mouvement vertical des plates-formes semi-submersibles ou des navires de forage.

DEF

Composante verticale de tout corps flottant soumis à la houle et aux vagues.

CONT

Le navire en route libre est caractérisé par une vitesse V vers l'avant faisant en général un angle très faible avec le plan longitudinal. Le mouvement principal est accompagné de mouvements secondaires : a) déplacements du centre de gravité : mouvement de lacet(horizontal transversal), mouvement de pilonnement(vertical) ;b) rotation autour du centre de gravité : roulis(autour d’un axe longitudinal), tangage(autour d’un axe transversal), embardée(autour d’un axe vertical).

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Mecánica de fluidos e hidráulica (Física)
  • Construcción naval
  • Equipo para extracción de petróleo y gas natural
Conserver la fiche 33

Fiche 34 1999-05-25

Anglais

Subject field(s)
  • Applications of Automation
  • Mechanical Transmission Systems
DEF

A direction in which a part of a robot can move in a linear or rotary mode.

OBS

The number of axes is normally the number of guided and mutually independently driven links.

OBS

axis: term and definition reproduced with the permission of the copyright holder, the Canadian Standards Association (CSA), 178 Rexdale Blvd., Toronto, Ontario Canada M9W 1R3. However, CSA shall not be responsible for the manner in which the information is presented, nor for any interpretations thereof. This CSA material may not have been updated to reflect amendments subsequently made to the original content. For further information, contact CSA.

Français

Domaine(s)
  • Automatisation et applications
  • Transmissions mécaniques
DEF

Direction dans laquelle une partie du robot peut être animée d’un mouvement linéaire ou angulaire.

CONT

Robot industriel à 6 axes : 1) balayage, 2) épaule, 3) coude, 4) tangage, 5) lacet, 6) roulis.

OBS

axe : terme normalisé par la CSA.

PHR

L’axe apporte un degré de liberté (à la mobilité d’un robot), les axes se coupent, s’intersectent.

PHR

axe concourant, fixe, non concourant, normal, polyarticulé, souple.

PHR

axe d’un plan, axe de rotation.

PHR

rotation d’un axe, translation selon un axe.

Espagnol

Conserver la fiche 34

Fiche 35 1998-04-24

Anglais

Subject field(s)
  • Spacecraft

Français

Domaine(s)
  • Engins spatiaux
OBS

orientable en tangage et en lacet : terme extrait de la base de données du Centre national d’Études spatiales(Saclay-France)

Espagnol

Conserver la fiche 35

Fiche 36 1997-07-24

Anglais

Subject field(s)
  • Aircraft Propulsion Systems
  • Air Transport
Terme(s)-clé(s)
  • pitch and yaw balanced beam nozzle

Français

Domaine(s)
  • Propulsion des aéronefs
  • Transport aérien
OBS

Le système est basé sur deux couronnes dont une mobile par vérins, porte les volets de tuyère. Cela permet de dévier les gaz de combustion de 20 degrés dans toutes les directions à la vitesse de 45 degrés seconde. C’est un système de poussée vectorielle axisymétrique de Pratt & Whitney.

Espagnol

Conserver la fiche 36

Fiche 37 1993-08-26

Anglais

Subject field(s)
  • Launching and Space Maneuvering

Français

Domaine(s)
  • Lancement et manœuvres dans l'espace
DEF

Basculement de l'attitude d’un engin spatial autour de l'axe de lacet, perpendiculaire aux axes de tangage et de roulis.

OBS

basculement en lacet : terme uniformisé par le Comité d’uniformisation de la terminologie spatiale (CUTS).

Espagnol

Conserver la fiche 37

Fiche 38 1986-09-26

Anglais

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
CONT

Several new functions have been integrated with the flight-management computer with the result that it has been renamed the Flight Management Guidance Computer (FMGC). The Flight Management Guidance Computer supplies command signals to the pitch and roll surfaces through the fly-by-wire computers and to the yaw axis through the flight-augmentation computers. Thrust management is vested in the FADEC engine controllers.

Français

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
CONT

Le calculateur du FMS intègre quelques fonctions nouvelles, ce qui a amené à le rebaptiser FMGC(Flight Management Guidance Computer=calculateur de guidage et de gestion de vol). Le FMGC fournit les ordres de tangage et de roulis au travers des calculateurs des commandes de vol électriques, et contrôle le lacet par l'intermédiaire des calculateurs de stabilisation. La gestion de la poussée est confiée au système FADEC.

Espagnol

Conserver la fiche 38

Fiche 39 1986-08-28

Anglais

Subject field(s)
  • Climate-Control Equipment (Motor Vehicles)

Français

Domaine(s)
  • Système de conditionnement de l'air (Véhicules automobiles)
CONT

(...) banc original de simulation routière permettant de reproduire tous les mouvements réels sur route(vertical, latéral, roulis, lacet, tangage) en ligne droite, virage, montée ou descente.

Espagnol

Conserver la fiche 39

Fiche 40 1984-11-08

Anglais

Subject field(s)
  • Aircraft Propulsion Systems
CONT

3-D and 2-D vectoring jet-pipe systems, which will give up to 15 ° thrust vectoring capability, are being studied by MTU. Thrust vectoring in pitch and yaw will be possible.

Français

Domaine(s)
  • Propulsion des aéronefs
CONT

Des systèmes bi-et tridimensionnels d’orientation de la tuyère qui permettent de dévier de 15 ° le vecteur poussée sont en cours d’étude chez MTU. L'orientation du vecteur poussée sur les axes de tangage et de lacet sera disponible.

Espagnol

Conserver la fiche 40

Fiche 41 1982-12-10

Anglais

Subject field(s)
  • Aeroindustry
OBS

Five quadruplex position sensors (QPSs) in the Jaguar's IFCS provide information on the pitch and roll stick demand, rubber-pedal position and pitch and yaw trim position.

Français

Domaine(s)
  • Constructions aéronautiques
OBS

Cinq capteurs quadruplés de position(QPS) dans le système intégré de contrôle du vol du Jaguar fournissent les informations relatives à la position du manche(tangage et roulis), du palonnier et des compensateurs(tangage et lacet).

Espagnol

Conserver la fiche 41

Fiche 42 1982-03-09

Anglais

Subject field(s)
  • Aeroindustry
CONT

As a four-axis system, DFC-500 controls pitch, roll, yaw and collective (vertical flight). It offers pedal-controlled heading selection, automatic deceleration at the end of an approach, and automatic hover coupled to radio height.

Français

Domaine(s)
  • Constructions aéronautiques
CONT

Le DFC-500 commande le tangage, le roulis, le lacet et le pas général(vol vertical). Il permet la sélection de cap par action sur le palonnier, la décélération automatique en fin d’approche et le vol stationnaire en mode automatique, avec couplage au radioaltimètre.

Espagnol

Conserver la fiche 42

Fiche 43 1981-01-30

Anglais

Subject field(s)
  • Air Navigation Aids
OBS

Autopilot. That portion of the system that uses radio/radar beam, directional and vertical gyro, pitot static and manually induced inputs to the system to automatically control yaw, pitch and roll of the aircraft.

Français

Domaine(s)
  • Aides à la navigation aérienne
OBS

Pilote automatique. Partie du système utilisant le faisceau radio/radar, les gyros directionnel et vertical, les informations du circuit de pression statique et totale et les informations introduites manuellement pour commander automatiquement l'aéronef en lacet, en tangage et en roulis.

Espagnol

Conserver la fiche 43

Fiche 44 1978-11-29

Anglais

Subject field(s)
  • Flight Controls (Aeroindustry)
CONT

... the rear (nose-down) pitch valve shutter is driven by a linkage from the tailplane; the yaw R.C.V. by a linkage from the rudder and wingtip (roll) R.C.V.'s by the adjacent aileron.

Français

Domaine(s)
  • Commandes de vol (Constructions aéronautiques)
OBS

Le contrôle en tangage est assuré par deux buses orientées vers le bas situées à l'avant et à l'arrière du fuselage : cette dernière et les buses de contrôle en lacet sont alimentées par la même conduite d’air. L'obturateur de la buse de contrôle en tangage est relié directement au manche, alors que celui de la buse arrière est relié à la gouverne de profondeur.

Espagnol

Conserver la fiche 44

Fiche 45 1976-06-19

Anglais

Subject field(s)
  • Air Transport

Français

Domaine(s)
  • Transport aérien

Espagnol

Conserver la fiche 45

Fiche 46 1976-06-19

Anglais

Subject field(s)
  • Aeroindustry

Français

Domaine(s)
  • Constructions aéronautiques

Espagnol

Conserver la fiche 46

Fiche 47 1976-06-19

Anglais

Subject field(s)
  • Aeronautics and Aerospace Industry
OBS

roll

Français

Domaine(s)
  • Aéronautique et aérospatiale
OBS

roulis

Espagnol

Conserver la fiche 47

Fiche 48 1976-06-19

Anglais

Subject field(s)
  • Air Transport

Français

Domaine(s)
  • Transport aérien
OBS

(commande automatique)

Espagnol

Conserver la fiche 48

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